Universitetshagene

Juleutstilling i Arboretet og Botanisk hage

Besøk utstillingen i Blondehuset om julens planter. Alle juleplantene, duftene og musikken gir en opplevelse som gjør at du kommer i julestemning. Tar du turen i helgen får du servert gløgg, helt gratis.

Julens botanikk vises i Blondehuset.
Juleutstillingen vises i Blondehuset i Arboretet.
Bjørn Moe

Utstillingen "Julens botanikk" vises for femte gang på rad, og vi kan dermed si den er blitt en tradisjon i Arboretet og Botanisk hage på Milde. Vi setter søkelyset på de klassiske plantene vi forbinder med julen, og viser fram krydderne, frukter og nøtter, blomstene og vintergrønne planter som brukes til pyntegrønt.

I hagen utenfor vil det være utstilt vintergrønne planter som er brukt i dekorasjoner, f.eks. gran, furu, hemlokk, einer og mange sorter kristtorn. I år er det mye kongler i skogen, og noen av dem vil vi selvsagt vise fram. Mistelteinen vil bli hengt opp slik at alle som vil kan stå under den. Ellers vil vi vise fram lyng, lav, mose og annet som kan brukes i dekorasjoner og julepynt.

Undervisningsopplegg for skoler, bestilles gjennom Den kulturelle skolesekken eller Skolelab.no

Åpen 3. - 21. desember.

Mandag - fredag kl 0900 - 1530, Lørdag og søndag kl 1100 - 1600.