Universitetshagene
Inndeling i temaer

2. Det nordiske hjørnet

I Norden er det utviklet forbausende få sorter Rhododendron. Det store mangfoldet av internasjonale sorter har vært tilstrekkelig.

Fritz rieber
'Fritz C. Rieber' har navn etter han som tok initiativet til å etablere Arboretet på Milde.
Bjørn Moe

Finland med sitt kalde klima, har hatt det verst. De har begynt å utvikle helt egne sorter, med utgangspunkt i den svært hardføre R. brachycarpum ssp. tigerstedtii. Disse  er ikke godt tilpasset vårt klima, men flere klarer seg bra, f.eks. ‘P.M.A. Tigerstedt’, og ‘Pohjola’s Daughter’. Ellers har det skjedd krysningsarbeid i Danmark, noe påvirket av Nord-Tyskland. En av de eldste R. repens-sortene heter ‘Aksel Olsen’ etter en kjent dansk foredler. Der er også noen nyere danske sorter hvorav vi har bl.a.: ‘Great Dane’ og ‘What a Dane’.

Svenskene har ikke utmerket seg enda. Det er stor aktivitet, men noe utprøving gjenstår. Norge har heller ikke mye å skryte av, bortsett fra noen “humlehybrider” som er navngitt: ‘Madam Felle’, ‘Hilario Lund’, ‘Vigdis’ og ‘Fritz C. Rieber’. På Østlandet drev professor Harald Skjervold med rhododendron-krysning, vi viser et utvalg av hans beste sorter (uten navn). “Vår” vakreste sort er imidlertid den fortreffelige ‘Arnulf’, Arnulf Ringstad sin krysning av R. aureum og R. caucasicum.

Vi viser også: 'Adalmina', ‘Aksel Olsen’, 'Axel Tigerstedt', 'Bergensiana', 'Eino', 'Elviira', 'Flava' × aureum, 'Fritz C. Rieber', 'Gedser Gold', R. tomentosum "Golden Malin", Great Dane', "Gudrun", 'Haaga', "Helle", 'Hellikki', 'Helsinki University', 'Hilario Lund', "Idun", 'Illusia', "Inger", "Ingrid", 'Jens Jörgen Sörensen', 'Jærperlå', 'Kaino', 'Kari's Surprise', 'Kullervo', ‘Madam Felle’, "Marit", 'Marketta', 'Mauritz', "Nenne", "Nora", "Northern Giant", 'Oldervik's Sigrun', 'Oldervik's Marion', 'Onnimanni', ‘P.M.A. Tigerstedt’, 'Pekka', 'Pohjola's Daughter', 'Raisa', "Sissel", "Skogbakken", "Solveig", 'St. Michel', 'Tarleena', 'Tiuku', "Tonje", "Torill", 'Vason', 'Vieno', 'Vigdis', "Vilde", 'What a Dane'.

Tilbake til Rhododendron - kultivarsamling