Universitetshagene
Inndeling i temaer

17. Knap Hill-asalea

Knap Hill-asalea er gode, hardføre blomsterrike planter som gir hagen farge både under blomstringen i juni og seinere når bladene får høstfarger.

Rh Møwe
Rhododendron 'Mowe'.
Bjørn Moe

De fleste såkalte hageasaleaene som selges i dag, tilhører denne gruppen. Den er oppkalt etter planteskolen i England der to generasjoner Waterer på slutten av 1800-tallet frembrakte denne nyheten. De krysset småblomstrete Ghent-asalea med de storblomstrete Mollis-typene. På denne måten fikk de frem et større register både i farge og form hos blomstene, og de klarte å kombinere de beste egenskaper fra begge gruppene.

Knap Hill-asaleaene blir stadig forbedret og fornyet, og det er lett å se hvor lite enhetlig deres opprinnelse er. Den gammelrosa ‘Homebush’ er svært lik Ghent-asalea, mens den nye amerikanske storblomstrete ‘Mount St. Helens’ nesten ser ut som en Mollis-asalea.

Der er flere "linjer" i utviklingen, og noen av disse gis særskilte navn, såsom Exbury-asalea. Disse er alle utviklet fra Knap Hill-sorten ‘George Reynolds’, og en av de første som ble navngitt var den glødende ‘Hotspur Red’. Også i Tyskland pågår foredlingsarbeid, og en av de beste moderne gule sortene, ‘Goldpracht’, stammer derfra.

Tilbake til Rhododendron - kultivarsamling