Det psykologiske fakultet
Søkertall 2020

Flere vil til Det psykologiske fakultet

Det psykologiske fakultet øker sine søkertall fra Samordna opptak, og særlig går pedagogikk frem. Masterprogrammene ved fakultetet har i tillegg fem programmer i topp-10-listen ved UiB.

Studenter, Det psykologiske fakultet
Høye søkertall for Det psykologiske fakultet, UiB.Håvar Fjelde, studentrepresentant, forsikrer om at de nye studentene vil bli tatt godt i mot ved studiestart på tross av at det kan bli litt annerledes på campus i år.
Eivind Senneset, UiB

– Det er mange greie studenter å prate med i pausene, du kan hilse på Sølvi i kantina i Christiesgate 12, sitte på biblioteket, jobbe sammen på grupperom, og så har vi Kurerbar, psykologi-studentenes egen café, stedet å henge for studentene, sier Håvar Fjelde, leder for psykologisk studentforening (PSF).

Han understreker at de har et godt miljø ved fakultetet, og han vil arbeide for at de nye studentene vil oppleve det samme.

– Mottak og fadderuke blir kanskje ikke helt som tidligere år på grunn av smittevernsregler og pandemi, men vi skal gjøre vårt beste for å ta i mot de nye på en god måte.

Håvard forteller at emneansvarlige og forelesere har vist stor omsorg for studentene under pandemien.

Gode tall for bachelorprogrammene

Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk går opp i antall førstevalgssøkere med 18,30%.  Arbeids- og organisasjonspsykologi går opp 14,80%, og pedagogikk 11,00%. Det er kun programmet generell psykologi som går litt ned med 1, 20%.

Årsstudiet i pedagogikk er superpopulært i år, og går opp med hele 44.80% fra i fjor. Årsstudiet i psykologi går opp 10,70% frå i fjor, og profesjonsstudiet i psykologi har en økning på 9,3 %, og har dermed 80 flere førstevalgssøkere nå i år. Profesjonsstudiet har nest-størst søkertall totalt i UiBs topp-ti-liste for alle studiene.

Lærestedene ser en generell økning i antall som søker årsstudier. Noe av forklaringen kan være at en del elever fra videregående planla et «gap-year» for å jobbe eller reise, men nå ser at det kan bli vanskelig. De vil kanskje derfor heller velge å studere til høsten.

Økning i søkertall til master

Fakultetet ligger på topp ved UiB med hele fem programmer inne på topp-ti-lista for 2020. Det er Masterprogram i barnevern som ligger øverst, tett fulgt av logopedi og pedagogikk deltid. Deretter følger master i helsefremmende arbeid og helsepsykologi og master i psykologi: Arbeids- og organisasjonspsykologi.

Koronasituasjonen kan ha hatt en viss innvirkning på søkertallene til masterprogrammene, og økningen i antall søkere er som alltid sammensatt. Noe kan skyldes usikkerhet rundt å søke master i utlandet til høsten, og flere interne søkere til masterprogrammene.

-Vi har en formidabel fremgang i antall førsteprioritetssøkere i år, og det er vi selvsagt veldig glad for, sier en begeistret Per-Einar Binder, visedekan for utdanning ved fakultetet. - At vi i tillegg har såpass mange søkere til masterprogrammene våre er ekstra gledelig.

Han peker på at det har vært gjort en solid jobb for å nå ut med informasjon til potensielle søkere i år. Det gjelder både fra studieseksjonen ved fakultetet og via Kommunikasjonsavdelingens nye kampanje for rekruttering.