Det psykologiske fakultet

Lokal innsats mot sosiale helseforskjeller

Hvordan kan kommunene bidra til å redusere sosial ulikhet i helse, og spesielt blant barnefamilier? Det skal undersøkes i en ny studie som kartlegger alle kommunene i Norge.

Finansiering: Prosjektet  “Addressing the social determinants of health. Multilevel governance of policies aimed at families with children” (SODEMIFA) er  finansiert av Norges forskningsråd.

Prosjektets varighet: fra juli 2012 til juni 2016

Prosjektleder: Professor Elisabeth Fosse, HEMIL- senteret

Partnere: Høgskolen i Vestfold, University of Brighton, Mälardalens Högskola og Norsk insitutt for by- og regionsforsknig (NIBR).

Helse er ulikt fordelt mellom sosiale grupper i Norge, og helseforskjellene er økende. Et langsiktig mål i folkehelsearbeidet er å snu denne trenden.

Prosjektet  vil se på hvordan lokale styringsmyndigheter jobber i praksis for å møte denne utfordringen. Vi vet at barn som har fått en dårlig start, ofte får en dårlig fortsettelse. Derfor er det spesielt interessant å undersøke hvordan kommunene utformer folkehelsepolitikk rettet mot barnefamilier.

Helse er alles ansvar

I 2012 fikk vi en egen folkehelselov. Formålet er å bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, blant annet gjennom å utjevne sosiale helseforskjeller.

Loven skal sikre at kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte. Et grunnleggende prinsipp i loven er å tenke «helse i alt vi gjør». Det betyr blant annet at folkehelse ikke bare er helsesektorens ansvar, men noe som angår alle sektorer, som barnehage og skole.

Prosjektets  oppdrag er ikke eksplisitt å evaluere Folkehelseloven, men den blir et viktig bakteppe for studien.

Det skal sende ut spørreskjema til alle kommuner i Norge, som blant annet tar for seg økonomiske prioriteringer. Data fra en tidligere spørreundersøkelse skal brukes som sammenligning. Utvalgte fylker og kommuner blir også studert mer inngående. I tillegg skal bruke statistikk og andre kilder benyttes.

Det kan være en utfordring for kommunene å møte påleggene i den nye Folkehelseloven.   Det nytter ikke bare å  anklage kommunene for ikke å følge loven. Man må forstå prosessene i kommunene og hva som skal til for at dette arbeidet kan prioriteres. Prosjektet har som mål  å kunne bidra med viktig kunnskap om dette.

Priosjektet er en del av forskningsgruppen Multicultural Venues in Health and Education (MC-venues)