Hjem

Institutt for sammenliknende politikk

Politikk på arbeidsplassen

Instituttet har samlet valgplakater og andre politiske plakater i flere år. Plakatene havner i glass og ramme og pryder fellesarealene ved instituttet. Nylig fullført sampol sin femte innrammingsrunde, eller rammeprogram, som det uformelt kalles. Politiske plakater fra Chile, Tyskland, Ukraina og Norge kom på plass. Plakatene er innsamlet under stabens utenlandsbesøk, gjennom slekt og venner, eller ved sterk kjøpekraft og auksjonsadrenalin på tysk e-Bay.

Kvinner i ledelsen

Som seg hør og bør på et institutt med kvinnelig ledelse, fremmer mange av plakatene denne gang kandidaturet til kvinnelige politikere. Takket være vår mann i Berlin, Stein Kuhnle, har instituttet fått tak i den berømte plakaten med Angela Merkel og Vera Langsfeld i utringede operakjoler og med slagordet "Wir haben mehr zu bieten" (”vi har mer å tilby”). Uten tvil den mest omdiskuterte tyske valgplakat i det 21. århundre. En annen, forhenværende Berlinboer har bidratt med en plakat for Hans-Christian Ströbele, De Grønnes eneste direktevalgte forbundsdagsrepresentant. Han slo CDUs kandidat Langsfeld også i siste valg. Det er gjerne ikke utringningen det kommer an på.

Fra høstens stortingsvalg har instituttet også fått innrammet Erna Solberg og Laila Dåvøy fra Hordalandsbenken. På mannlig side har vi en ny chilensk stjerne, som imidlertid ikke kom videre til andre valgomgang i presidentvalget nylig. Og Steinar Bastesen står trygt i styrhuset på den nå halvveis sunkne skuta Kystpartiet. En klassiker.

 

Putt en tiger i valgurnen

Mange av plakatene er innhentet av instituttets valgobservatører. Her er et utvalg plakater fra Romania på tidlig 1990-tall, da demokratibølgen også hadde nådd så langt øst. En russisk presidentkandidat stiller i militær kamuflasjeuniform til sin plakat, mens den russiske valgkommisjonen i en annen plakat punkt for punkt forteller hvordan valgprosedyren er lagt opp.

Ferskeste tilskudd fra valgobservatørene er fra årets presidentvalg i Ukraina. Kandidat Julija Tymosjenko har fått laget praktiske kalendre for hele 2010, prydet av henne selv og en liten, hvit tigerunge - søt og avslappet i den ene plakaten, glefsende på den andre. 2010 er som kjent tigerens år - i den kinesiske kalenderen.

Kalenderformatet i mer verdige former er også benyttet av Malawi Roads Authority, som i sin variant tydelig og året gjennom viser sin støtte til landets sittende president. Avbildet i stort format selvsagt. Finnes på ethvert av vegkontorene i Malawi.

 

Mangfold av virkemidler

Det finske Samlingspartiet satser på et lite barn i en blomstereng. Ren politisk idyll. Den slagkraftige hovedstadsalliansen mellom Venstre og Det liberale folkeparti vil gjøre Oslo til en by å leve i. Danske sosialdemokrater påstår frisk at selv været var bedre under deres statsminister. En dobbeltsidig plakat - samisk på den ene siden, bokmål på den andre - oppfordrer til deltakelse i Sametingsvalget. Plakaten fra Uganda er uten årstall. Praktisk, så kan den gjenbrukes ved neste valg også. De japanske demokratene har et stort bilde av partilederen Yukio Hatoyama på sin plakat. Bildet rettferdiggjør kanskje kallenavnet "ET" for Japans statsminister?

 

Stjerner og striper

En hel vegg er viet USA. Ingen av plakatene har bilde av kandidaten, det er navnene som gjelder. Virkemidlene utspiller seg i det grafiske. Enten plakatene maner velgerne til å stemme på en demokrat eller en republikaner, er kandidatnavnet omgitt av stjerner og striper. Og fargene er rødt, hvitt og blått. Patriotiske kandidater innpakket i flagget.

 

Region og regionalisering

Separatister fra nær og fjern ønsker Fritt Færøyene, viser Bayerns nasjonalsymboler og forteller at Parti Québécois er suverenitetens parti. De nordirske unionistenes slagord om at Ulster Unionist Party er partiet for 1990-årene skulle vise seg å bli sannspådd. Etter en storhetstid på 1990-tallet har lykken snudd for partiet, som bidro til fredsavtalen i Nord-Irland. Partiet er ute av regjeringskontorene.

 

Revolusjon

Tidene skifter og med dem plakatene. For et institutt som har demokratisering som et av sine viktigste forskningsfelt, er det tydelige tyngdepunkt geografisk og politisk i plakatsamlingen. Blant de eldste plakatene på veggene er dystre men klassiske tyske valgplakater fra etterkrigstiden, der den kalde krigens spøkelse anes over krigsruinene. Ingen eksperimenter må få ødelegge gjenoppbyggingen, maner kristeligdemokratene.

I en langt yngre plakat, fra våre dager, erklærer det (bitte lille) tyske marxist-leninistiske partiet at tillit er bra, men at kontroll er bedre. Rene ord for pengene, under et bilde av Lenin, selvfølgelig. Plakatene fra 1980-tallets Latin-Amerika er også revolusjonære i formen. En av dem maner til kamp mot presidentene Reagan og Leon.

 

Valgordning i plakatform

De tyske Sosialdemokratene spiller på valgtekniske detaljer i oppfordringen til velgerne om å gi partiet andrestemmene. I Tyskland har nemlig velgerne to stemmer: Førstestemmen avlegges i valg av personkandidat i enkeltmannskretser, andrestemmen avlegges i valg av partiliste og ligger til grunn for forholdstallsvalg mellom partiene. Det britiske arbeiderpartiet tar det derimot helt med ro med slagordet "Keep calm and vote Labour" i store, hvite bokstaver på en helrød plakat. Det kan ikke være dagens meningsmålinger som ligger til grunn.

 

Plakat uten politisk innhold

Norske valgplakater er ikke riktig på høyde når det gjelder virkemidler. Plakaten for et av Norges største partier ble også denne gang utsortert og lagt i arkivet fordi den er for kjedelig. Plakaten for Høyre til Sametingsvalget kom derimot med fordi den ikke inneholder noe om politikk.

 

Instituttet for sammenlignende politikk har politikk i veggene og på veggene. Sampolerne er i gang med å samle nye plakater til sitt sjette rammeprogram.