Institutt for sammenliknende politikk
Sikkerhet og høyreekstremisme

Et tryggere samfunn? Trusselen fra det ekstreme høyre

Lørdag 28. november blir det nytt arrangement om de store samfunnsutfordringene. Tema er sikkerhet og høyreekstremisme.

Høyblokken etter terrorangrepet 22. juli 2011 (illustrasjonsfoto).
Henrik Lied / nrkbeta (cc) via Wikimedia Commons

Sikkerhet har vært et viktig punkt på den offentlige dagsorden det siste drøye tiåret. Terrorangrepene i Paris viser alvoret i trusselen. Jihadisme er en spesiell bekymring og et bredt arbeid er satt i gang for å hindre radikalisering. Innsats mot rekruttering av fremmedkrigere til Den islamske stat i Syria har vært spesielt viktig den siste tiden. Samtidig er terrorangrepene 22. juli 2011 og skoledrapene i Trollhättan nylig en påminnelse om at trusselbildet er sammensatt. Regjeringen har bevilget midler til et senter for forskning på høyreekstremisme og relaterte tema.

Hvilket tankegods preger høyreekstremisme i dag? Hvilke nettverk og strømninger eksisterer og hvilke saker mobiliserer høyreekstreme på? Hvorfor slutter noen personer seg til høyreekstreme miljø og hva kjennetegner disse personene? Hvilken kapasitet har myndighetene til å håndtere denne trusselen og hvor går grensene for hva myndighetene kan gjøre?

Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten innleder med en presentasjon: Hvor farlig er høyreekstremisme for Norge i dag?

Etter foredraget leder debattredaktør Hilde Sandvik fra Bergens Tidende en paneldiskusjon om temaet. Paneldeltakerne er forfatter Øyvind Strømmen, som har skrevet tre bøker om høyreekstremisme, Rokkansenterets Lise Rykkja, som har forsket på samfunnssikkerhet, organisering og beredskap, avdelingsdirektør Jon Fitje Hoffmann fra Politiets sikkerhetstjeneste, og Petter Eltvik, den nye lederen for Fremskrittspartiet i Bergen. Filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen kommer også til å sitte i panelet.

Kronikk av Lars Erik Berntzen og Mikael Poul Johannesson: «Trusselen fra gutterommet»

Kronikk av Per Lægreid, Helge Renå og Lise Rykkja: «Er vi beredt når terroren truer?»

Kommentar i BT fra kultur- og debattredaktør Hilde Sandvik.

Facebooksida til hendinga finner du her.

Om prosjektet
Bergens Tidende og Universitetet i Bergen har inngått et samarbeid om et prosjekt om de store samfunnsutfordringene: helse, sikkerhet, mat, klima, energi, transport og kunnskap. Målet for prosjektet er å minske avstanden mellom forskning og folks bevissthet og hverdag. Prosjektet er støttet av Fritt Ord. Foredraget. Paneldiskusjonen med sikkerhet og ekstremisme som tema er andre arrangement ut i denne prosjektserien. Første arrangement dreide seg om klima og vann.