Spesialsamlingene

Nyhetsarkiv for Spesialsamlingene

På begynnelsen av 1900-tallet skjedde det store forandringer i Byfjellene. Treplantingsprosjektene som hadde alt hadde pågått noen tiår, begynte å gi synlige resultater. Men også Bergen kommunes arbeid med å sikre byen rent vann skulle sette sine spor i det nære fjellandskapet.
Søndag 10. oktober er det er 160 år siden Fridtjof Nansen ble født, og Universitetsbiblioteket har i den anledning satt sammen en stor utstilling.
Etter tre uker med både hjemmekontor, -skole og -barnehage var det kanskje mange som hadde en variant av dette postkortet som et indre bilde av den kommende påskeuken hjemme. Sjeldent har vel dette gamle påskekortet vært så treffende som denne annerledespåsken hvor mange kanskje kjenner litt på brakkesyken.
Utstillingen presenterer sentrale episoder i reformasjonen og bokverk som var viktige milepæler knyttet til denne i perioden 1517-2017