Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Student

10 tips til deg som skal skrive masteroppgave

– Noen dager er man veldig produktiv, mens man andre dager eller uker stirrer på et helt tomt Word-dokument, sier tidligere masterstudent ved Infomedia.

32854482856_5028de2e77_o.jpg

Student
Foto:
ThoroughlyReviewed. Tilgjengelig fra: https://www.flickr.com/photos/143842337@N03/32854482856/in/photolist-S4eP7Y-JMGgR5-Wm4zrg-RLyKDA-RPeNDT-UijV5M-dwUz1g-RLyKCy-6WfNnv-cs1iTL-dmQrPG-XykfC9-7HAJ9i-WTYQPW-QLazeT-dgLTfu-fkr4Fc-6B8emG-3ybke-4asf6D-pkcxQg-E8

Forrige uke var det informasjonsmøte for studenter på medievitenskap som skal begynne arbeidet med å skrive masteroppgave dette semesteret. Her fikk studentene informasjon om hvordan det er å skrive oppgave, og tips til hvordan mestre den nye studiehverdagen.

En av dem som ga studentene råd var tidligere student på master i medievitenskap, Marit Bjøntegård. Hun mener det er viktig at masterstudenter er klar over at ikke alle dager er like effektive og at det vil komme dårlige skrivedager.

– Først og fremst vil jeg si at det er gøy å skrive masteroppgave. Det er ikke like ille som andre skal ha det til. Likevel er det helt normalt å bli frustrert og lei også. Noen dager er man veldig produktiv, mens man andre dager eller uker stirrer på et helt tomt Word-dokument, forteller Bjøntegård.

Lag gode studieteknikker

Bjøntegård vektlegger at alle er forskjellige, og at en som masterstudent bør finne ut hva som fungerer best for en selv.

– Det som jeg lærte meg var å aldri å fullføre et kapittel eller en tankeprosess før jeg gikk for dagen. Da visste jeg alltid hvor jeg skulle begynne dagen etter, og det er mye enklere å beholde en god flyt, sier hun.

Bjøntegård og professor Jens E. Kjeldsen har fem tips hver til studenter som skal begynne å skrive masteroppgave. 

Marit Bjøntegård

  1. Veksle mellom å utforske materiale du skal undersøke og finne frem til relevant teori. Slik oppdager du nye funn underveis og blir ikke fastlåst til teorien.
  2. Lag en innholdsfortegnelse tidlig i prosessen! Da er det lettere å få en oversikt over hva som skal med i oppgaven og hvor du skal begynne.
  3. Sitt på en lesesal! Hverdagen som masterstudent kan være ensom.
  4. Alle er forskjellige! Du trenger ikke å sitte på lesesalen i tolv timer hver dag selv om andre gjør det. Med struktur i arbeidshverdagen, får du også tid til jobb og andre fritidsaktiviteter.
  5. Bli med i en forskningsgruppe eller på et forskningsprosjekt hvis du har mulighet. Da kan du få innspill fra andre studenter, stipendiater og forskere.

Jens E. Kjeldsen

  1. Gjør det klart hva du vil og hold fokus! Du må lage en klar problemstilling som virker som et kompass og stikker kursen ut for hva du skal gjøre.
  2. Veksle mellom kreativ og kritisk. Den kreative fasen sikrer både at du faktisk får skrevet noe og bidrar til at du skaper nye tanker. Den kritiske fase sikrer at du får tankene fokusert og at du får skrevet, og redigert, tekst som er korrekt og overbevisende.
  3. Tenk funksjonelt. Hvis deler, kapitler, eller setninger ikke utfører noen funksjon i forhold til problemstilling – da kan du slette og fjerne det.
  4. Ta ansvar for veiledningen. Tenk over hva du ønsker til veiledningstimen og gjør veileder oppmerksom på det. Skriv for eksempel et kort notat før veiledning som hjelper veileder til å hjelpe deg.
  5. Skriv fra dag en. Å skrive er å tenke, derfor bør du skrive fra dag en.