Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

"Driftige bergenskvinner - Bergen Kvinnesaksforenings historie" er en ny bok hvor professor emerita i historie, Anne-Hilde Nagel, er en av forfatterne.
Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap fikk tildelt Årets innkjøpspris for 2023!
Arkeologifaget har mistet en sentral jernalderekspert, og Instituttet for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap en engasjert og høyt verdsatt kollega, forsker, lærer og veileder.
Førsteamanuensis ved AHKR, Ingvar Brandvik Mæhle, ga i begynnelsen av 2024 ut denne boka om antikkens bystater. Boka er et sammenlignende studium som særlig ser på de tre mest kjente bystatene i antikken: Athen, Sparta og Roma.
I 2024 vert 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov feira. Ved Universitetet i Bergen vil forskarar frå inn- og utland gje perspektiv på lova som endra Noreg.
Professor Knut A. Jacobsen ved AHKR er redaktør for den reviderte og oppdaterte utgaven av Routledge Handbook of Contemporary India, i oktober kom han også ut med boka Hindu Diasporas.
I 2024 feires 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov, og Landsloven er tema for årets foredragsrekke på Middelalderforum. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
Karstein Olav Hopland gikk bort 23.november 2023.
I november møttes 15 ph.d.-kandidater fra ni forskjellige europeiske universitet til et internasjonalt og tverrfaglig seminar ved Universitetet i Bergen.
En ny studie viser hvordan dryppstein kan spille en avgjørende rolle i å rekonstruere fortidens klima. Den nye tilnærmingen gir oss et mer detaljert bilde av hvordan klimaet kan ha påvirket bosetningsmønsteret i Sør-Afrika for 45 000 år siden.
Hva vil fremtidens forskere si om en 200 år gammel grandis? Den 28. september kunne vi for første gang ønske nye og gamle studenter velkommen til «Bli kjent med AHKR»-dagen.
Som en del av programmet på NoReFo-konferansen kommer professor Mia Lövheim fra Uppsala universitet. Hun er keynote under den årlige konferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum som i år gjennomføres i Bergen. Her bidrar hun om temaet Religious media literacy.
– Trolldomsprosessene var nabokrangler som eskalerte til et punkt hvor ingen av partene klarte å kontrollere det lenger, sier historiker Gunnar Winsnes Knutsen.
Nye forskningsstudier viser at våre forfedre samlet på iøynefallende skjell som kan ha blitt brukt som smykker for 100 000 år siden. De nye funnene viser også det som kan være de første tegnene til utforming av egne identiteter som gradvis, men radikalt har endret måten vi ser på oss selv og andre.
Hvorfor er konflikten mellom Israel og Palestina omtalt som verdens vanskeligste? Hvilke grupper lider mest av at konflikten eskalerer? Førsteamanuensis i midtøstenhistorie Pelle Valentin Olsen forklarer.
Professor i arkeologi ved AHKR, Daniela Hofmann, har sammen med Catherine J. Frieman og Astrid J. Nyland redigert denne spennende boken om menneskers migrasjon i fortiden.
I sommer var fire bachelorstudenter i arkeologi med på en spennende utgraving i Dörentrup, Tyskland. Her kan du lese litt om deres erfaringer med feltarbeid, samt se bilder fra utgravingen.
«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!

Sider