Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap

Kreativ under press

Kreativ under press er basert på reporteres egne opplevelser og erfaringer med å være kreative under press, og er lagt opp som en veiviser i journalistisk egenutvikling og karrierebygging.

Hovedinnhold

Astrid Gynnild er postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap - UiB

Kreativ under press - Kristiansand - Høyskoleforlaget - 2009 - ISBN: 978-82-7147-330-3

Når sekundene teller og du som journalist blir sittende fast i noe - hva gjør du da?

Denne boken bidrar til ny innsikt i journalisters evne til rask og smart problemløsning. Den er basert på reporteres egne opplevelser og erfaringer med å være kreative under press, og er lagt opp som en veiviser i journalistisk egenutvikling og karrierebygging.

Boken handler om mestring av tøft tidspress, om motivasjon, multitasking, samarbeid og om utvikling av evnen til å være i fleksibel flyt mellom ulike roller og situasjoner. Den handler også om den enkelte journalists behov for å bidra med det man til enhver tid er god til, og god for.

Boken bygger på teorien om skapende veksling, en sosial-psykologisk prosess som ligger bak nyskaping og utvikling av spennende stoff. Om du er student, journalist, redaksjonell leder eller underviser, kan teorien om skapende veksling inspirere deg til å videreutvikle dine kreative ferdigheter.