Det medisinske fakultet

Lav fruktbarhet gir høyere keisersnittrisiko

I en nylig publisert har forskere ved Universitetet i Bergen sett at de som bruker lang tid på å bli gravide, har høyere risiko for å få keisersnitt.

kvinner sitter på sengen og ser på en graviditetstest
Man har lenge visst at keisersnitt er koblet til at vanskeligheter med å unnfange, men nå har forskning også vist at vanskeligheter med å bli gravid også er koblet til økt risiko for å få keisersnitt.
Colourbox

Tidligere studier har vist at kvinner som har gjennomgått keisersnitt, har større problemer med å bli gravide enn de som har hatt en normal vaginal fødsel. Noen har foreslått at redusert fruktbarhet etter keisersnitt kan være en bivirkning av det kirurgiske inngrepet som et keisersnitt innebærer:

– Mange av disse studiene har imidlertid brukt tidsintervallet mellom svangerskapene som eneste mål på kvinners fruktbarhet, forklarer stipendiat Yeneabeba Sima ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen. Hun påpeker:

– Men tidsintervallet alene kan ikke fortelle oss noe om et langt intervall var noe kvinnen ønsket eller planla.

Spurte kvinner om de planla svangerskapene sine

Ved å bruke data fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) koblet til Medisinsk fødselsregister i Norge (MFR), kunne Sima og kollegene undersøke sammenheng mellom kvinnens fruktbarhet og keisersnitt.

I MoBa-spørreskjemaet ble kvinnene spurt om de hadde planlagt å bli gravide.

– For de som oppga at de aktivt prøvde å få barn, undersøkte vi tiden det tok for dem å bli gravide. Hvis de hadde prøvd i ett år eller mer før de ble gravide, ble de definert som å ha nedsatt fruktbarhet, sier Sima.

Forskerne undersøkte hvor lang tid det tok å bli gravid for de med og uten keisersnitt i forrige fødsel blant over førti tusen MoBa-deltakere.

– Resultatene viste at kvinner med tidligere keisersnitt hadde ti prosent lavere sannsynlighet for å bli gravide i løpet av en gitt menstruasjonssyklus, sammenlignet med de som bare hadde hatt vaginale fødsler, sier Sima.

Mer keisersnitt blant kvinner med nedsatt fruktbarhet

Forskerne utforsket også sammenhengen i motsatt retning, altså hvorvidt kvinner som brukte lang tid på å bli gravide hadde større risiko for å ende opp med et keisersnitt.. Blant over søtti tusen MoBa-deltakere rapporterte elleve prosent at de hadde prøvd i mer enn ett år før de ble gravide.

Kvinner som brukte ett år eller lenger på å bli gravide hadde tjueen prosent høyere risiko for å føde ved keisersnitt, sammenlignet med kvinner som brukte under ett år på å prøve å bli gravide.

– I vår studie hadde kvinner med nedsatt fruktbarhet en høyere forekomst av komplikasjoner under svangerskapet. Vi fant også en høyere forekomst av kroniske helseproblemer som diabetes mellitus og høyt blodtrykk blant disse kvinnene. Imidlertid fant vi den samme økte risikoen for keisersnitt   hos kvinner som ikke hadde disse helseproblemene, understreker Sima.

Bakenforliggende årsaker som forklarer begge

Nå mener Sima og kollegene henens at det kan være felles underliggende risikofaktorer som kan bidra til både redusert fruktbarhet og keisersnitt:

– En mulig forklaring kan være underliggende faktorer som for eksempel stress, knyttet til utfordringer med å bli gravid, risiko for komplikasjoner under fødsel, og som kan gi en høyere sannsynlighet for keisersnitt, forklarer Sima, og legger til:

– Våre funn antyder derfor at redusert evne til å bli gravid etter keisersnitt kan være knyttet til underliggende forhold hos kvinnen som ikke er registrert i våre data eller som ennå ikke er klinisk diagnostisert. Det kan se ut til at det må være flere forklaringer enn kun den kirurgiske prosedyren ved keisersnitt som påvirker kvinnens senere fruktbarhet.

Studien ble nylig publisert i American Journal of Obstetrics and Gynecology. Les artikkelen her: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2023.10.029

Forskningen er også omtalt i Forskning.no