Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Gruppeterapi reduserte flere av ADHD-symptomene hos voksne. – Dette gir oss flere verktøy i verktøykassen for behandling av voksne med ADHD, sier artikkelforfatter Anne Halmøy.
Onsdag ble Fakultetets dag 2023 avholdt ved det medisinske fakultet. Der ble TVEPS og Lars Thore Fadnes hyllet med priser i ulike kategorier.
Under konferansen om "Pandemi, mangfold og sosial ulikhet" i Bergen i oktober ble det startet et arbeid med en deklarasjon som bygger på kunnskap og efaringer fra pandemien. Nå er deklarasjonen publisert og kan leses i sin helhet.
En norsk studie som nylig ble publisert i BJOG (British Journal of Obstetrics and Gynaecology) viser at kvinner som er rammet av gynekologisk kreft, spesielt kvinner med livmorhalskreft og eggstokkreft, brukte mer medisiner for smertelindring og kjønnshormoner enn kvinner uten kreft lenge etter at de fikk diagnosen. Kvinner med livmorkreft brukte mer diabetesmedisiner (antidiabetika) både før og... Les mer
Senteret fortsetter sitt gode samarbeid med sanitetskvinnene. Både professor Eva Gerdts og seniorforsker Helga Midtbø deltar med foredrag på Ytre Arnas Sanitetetsforenings temakveld om kvinnehelse 26.04.23
Senteret er representert også på årets European Society of Cardiology kongress om forebygging av hjertekarsykdom ved professor Eva Gerdts som holder foredrag om hvordan økning i risiko for hjertesykdom etter overgangsalderen hos kvinner kan reduseres og behandles.
During the visit of a Norwegian delegation to Nepal, the Pandemic Centre traced its intention to partner with the newly established Pandemic & Disaster Preparedness Centre at Dhulikhel University Hospital.
Trond Mohn stiftelse og Universitetet i Bergen lanserer tre prosjekter på til sammen 40 millioner kroner innen forskning for mer pålitelige systemer for kunstig intelligens.
TVEPS med innspill til ny stortingsmelding om fremtidens helse- og sosialfagsutdanninger. Det må i større grad tilrettelegges for samarbeid på tvers i utdanningene.
Fredag 10. mars disputerte Elisabeth Grut Gil for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Oral health in children and adolescents with juvenile idiopathic arthritis - Caries, plaque, gingival bleeding, and oral health-related quality of life »