Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Ernæringsstudent Charlotte Schultz Tøssebro har publisert sin bacheloroppgave med tittel «Naturlige dreperceller i fettvev og deres potensielle rolle i utvikling av type 2 diabetes» i Norsk Tidsskrift for Ernæring. Elise Moltzau Wanderås og Johan Fernø er også forfattere på artikkelen.
Medisin mot parasitter som bendelorm og Giardia inneholder et stoff som dreper prostata- og tykktarmskreft.
Simulator for trening i preparering var populært på digital myldredag i Grieghallen. Dette har Den norske tannlegeforenings tidende laget en artikkel om.
Ubehandlet smerte for personer med demens er et omfattende problem med alvorlige konsekvenser.
Diabetesforbundet delte for første gang ut «Diabetesforbundets forskningspris», en helt ny pris til fremragende diabetesforskning.
For første gang har Kreftforeningen i 2017 delt ut en egen utmerkelse for brukermedvirkning i forskningsprosjekter. Utmerkelsen gikk til seniorforsker Stian Knappskog ved Mohn Kreftforskningslaboratorium.
På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet bidrar SEFAS til økt kunnskap i forbindelse med reformen.
Gry Sandvik Haaland forsvarer sin avhandling “Investigations of the cancer therapeutic and protective effects of warfarinmediated inhibition of the receptor tyrosine kinase AXL”