Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Med støtte fra Trond Mohn stiftelse får forskere i Bergen nå mulighet til å utvikle nye metoder for behandling av kroniske og akutte sår, beinskader og psykose gjennom bruk av stamceller. I dag åpnet offisielt det nye senteret for regenerativ medisin.
Langt flere gutter enn jenter får diagnosen autisme, men forskjellene mellom kjønnene minker med alderen. – Kanskje vi oppdager autisme lettere hos gutter, funderer professor Maj-Britt Posserud.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.
En ny studie fra UiB viser at barn av mødre som drikker brus hver dag under svangerskapet har mer ADHD-symptomer ved 8-års alder.
– Det er ikke mange institusjoner som kunne gjennomført et kurs på denne måten, sier jussprofessor Eirik Holmøyvik. Han og kollega Siri Gloppen mener det tverrfaglige PhD-kurset ved Pandemisenteret illustrerer styrken ved UiB som et breddeuniversitet.
Nye funn gir bedre forståelse av hvordan syntesen av dopamin reguleres i hjernen. Det kan kaste nytt lys over mekanismen bak sykdommer som Parkinsons.
Det er kjent at overvekt gir høyere risiko for over et dusin ulike kreftsykdommer. Nå har Nils Halberg og hans kolleger ved Institutt for biomedisin funnet ut hva som er årsaken.
Med tilgang på friske lokaler og et stort utvalg av samarbeidspartnere innen helse ser Senter for farmasi ved Universitetet i Bergen lyst på fremtiden.
Fordøyelsesenzymer som produseres i bukspyttkjertelen, kan påvirke produksjonen av insulin negativt. I en ny artikkel viser forskere fra Bergen og Boston at sammenklumping av et enzym kan føre til diabetes.
Med økonomisk drahjelp fra Forskningsrådet vil det nå for første gang bli etablert en ernæringsrettet forskerskole for doktorgradsstipendiater ved UiB.
En ny studie viser at pandemitiltakene gikk hardt ut over hjemmeboende eldre med demens. Sykdomsutviklingen skjøt fart som følge av at faste rutiner og kontakt med pårørende forsvant.
Personer som lider av den alvorlige og kroniske lungesykdommen IPF har en egen sammensetning av mikrober i nedre luftveier, viser ny studie. Sammensetningen kan trolig henge sammen med bakteriefloraen i munnhulen.
Kvinner har andre bivirkninger av blodtrykksmedisiner enn menn. Skal kvinner og menn med høyt blodtrykk ha samme dose av medisinen? Seniorforsker Helga Midtbø foredrar på ESC: Cardiovascular Pharmacotherapy in Women, 17-18 februar 2022
The Pandemic Centre collaborates with Centre for the Study of the Sciences and Humanities (SVT) together with Centre for Climate and Energy Transformation (CET) in an interdisciplinary course "Diversity and Inequity in the Pandemic".
Pandemisenteret vil sammen med andre institusjoner ved Universitetet uttrykke vår bekymring til Bergen kommune om de papirløses rett til helsetjenester.
Institutt for klinisk odontologi gratulerer Malene Øen så mye med fullført og bestått spesialisteksamen i periodonti 8.desember 2021.
Irriterer du deg over de ekstra kosekiloene du la på deg i jula, eller har du som nyttårsforsett å legge om til en ny og sunn livsstil? To av våre ernæringseksperter har noen gode råd til deg.
En ny internasjonal studie viser at pandemien har fått mange av oss til å sove dårligere. Mest søvnpåvirket ble de som var i karantene eller isolasjon, eller hadde økonomiske bekymringer.

Sider