Syv SFF-finalister fra UiB

Forskningsrådet inviterer syv fagmiljøer ved UiB videre til runde to i utlysningen om å bli Senter for fremragende forskning (SFF).

Bergen
Syv fagmiljøer ved UiB er med til runde to. Svaret på hvilke miljøer som blir nye Sentre for fremragende forskning (SFF) får vi om ett år; i juni 2022.
Simon Skjelvik Brandseth

- Jeg er veldig stolt av at sju av søknadene fra våre fagmiljøer har kommet gjennom det første nåløyet. Jeg vil gratulere alle med innsatsen så langt, også de som ikke gikk videre. Det har vært gjort et formidabelt arbeid av alle involverte, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

Trangt nåløye

Av 161 innsendte søknader til Sentre for fremragende forskning (SFF) på landsbasis blir nå 36 invitert til siste runde av utlysningen, som innebærer å utvikle sin søknad videre frem mot søknadsfristen 15. september. Det melder Forskningsrådet på sine nettsider 11. juni.

Fra Universitetet i Bergen har 7 av 25 innsendte søknader blitt invitert til runde to:

I tillegg til de syv som er ledet fra UiB, er matematikkprofessor Hans Munthe-Kaas videre med søknaden for senteret «Lie-Størmer Center for Fundamental Structures in Computational and Pure Mathematics», i tett samarbeid med UiT Norges arktiske universitet.

Flere fagmiljøer ved UiB har sterke koblinger til sentersøknadene fra andre institusjoner.

Fornøyd med finaleplass

- Vi er naturligvis veldig fornøyde med å ha gått til finalen, sier Ole Frithjof Norheim, som altså har gått videre med søknaden om SFF-status for senteret «Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health».

- I dette senteret skal vi jobbe med etikk og prioritering innen helse, noe Covid-pandemien har vist oss er helt nødvendig, ikke bare i Norge men i hele verden, slår han fast.

Norheim ser nå frem til å jobbe videre med søknaden, sammen med resten av gruppen.

- Vi har et godt team, med en god blanding av erfarne og unge lovende forskere, i tillegg til samarbeid med internasjonale toppforskere. Nå gleder vi oss derfor til å finpusse søknaden fremover, slik at den kan nå helt til topps, sier han.

Vil støtte fagmiljøene

- UiB startet en prosess for langsiktig planlegging av nye SFF-initiativer i 2018. Nå vil vi gjøre det vi kan for å støtte fagmiljøene i å utvikle sine senterplaner frem til søknadsfristen i september, sier rektor Hagen, som understreker at SFF-ordningen fremmer fri og grensesprengende forskning.

- Status som Senter for fremragende forskning vil øke langsiktigheten i forskningen og heve kvaliteten ytterligere. Det vil også synliggjøre og styrke våre gode fagmiljøer og forskere internasjonalt, legger hun til.

Også forsknings- og innovasjonsdirektør Benedicte Løseth er svært fornøyd med at så mange miljøer nå er videre til runde to i konkurransen om SFF-tildelingene.

- Dette er både gledelig og utrolig inspirerende, det å få lov å støtte opp under så mange fremragende forskningsmiljøer gir motivasjon. Nå er vi klar til å jobbe videre, dette er et resultat av et langsiktig og godt samarbeid med fagmiljø og fakultet, sier hun.