Home
Faculty of Fine Art, Music and Design

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyheter

Prisdryss til KMDs visuelle identitet

Den nye visuelle identiteten til Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) har vunnet gull i European Design Award.

Fakultet for kunst, musikk og design // Faculty of Fine Art, Music and Design - UiB

KMD fikk gull i kategorien integrert design under et storslått arrangement i Porto i Portugal 27. mai 2017. Les mer på European Design Award sine sider her.

- Dette er veldig flott. Arbeidet med den visuelle identiteten har vært både krevende og interessant. Vi er visuelle fagmennesker ved vårt fakultet, så dette er noe alle ved institusjonen har en mening om, sier Johan Sandborg, prodekan ved KMD og leder for styringsgruppen for prosjektet.

Sandborg berømmer den tette og gode dialogen med Uniform, designbyrået som har utarbeidet den visuelle identiteten.

- Gjennom prosessen har de bidratt til at vi har sett oss selv med et blikk utenfra og fått øye på noen verdier vi har. Vi hadde ikke engasjert oss så sterkt i dette hvis ikke de hadde levert noe som vekket oss til live. Her snakker vi ikke om en logo, men en gjennomarbeidet identitet, med knagger vi kan bruke i vår strategitenkning fremover, sier Sandborg.

Sterkt og modig konsept

- Det var veldig stas og en stor anerkjennelse få denne prisen. Det er en er tøff konkurranse, der mange kjente store designkontor fra hele Europa deltar, sier Tone Bergan, kreativ leder i Uniform.

Dette gullet er ikke første prisen den nye visuelle identiteten til KMD mottar. Tidligere i år ble den også tildelt Gullblyanten i kategorien identitet. Gullblyanten er en konkurranse som har som formål å vise frem det beste av kreativ kommersiell kommunikasjon i Norge.

- Jeg tror noe av grunnen til at vi vinner priser er at dette er et sterkt konsept. Det er forståelig og tydelig. Fakultetets rolle i utformingen har vært veldig viktig. KMD har vært modige som oppdragsgiver og valgt en identitet som er utfordrende, uttalt og konseptuell, sier Bergan.

Se designmanualen her.

Nye nettsider for fakultetet som gjenspeiler den visuelle identiteten blir lansert i løpet av sommeren 2017.

Grunnlag for god dialog

Arbeidet med den visuelle identiteten ble påbegynt ved tidligere Kunst- og designhøgskolen i Bergen, som i løpet av prosessen ble slått sammen med Griegakademiet – Institutt for musikk til Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Det var en premiss i sammenslåingsprosessen at fakultetet fikk beholde den visuelle identiteten som var utarbeidet.

- Vi har holdt på med dette i en tid med store endringer, med bygging av nytt bygg for kunst- og design i Møllendal og etterhvert sammenslåing med Universitetet i Bergen. Arbeidet med den visuelle identitet har vært med på å skape god dialog rundt disse prosessene, sier Sandborg.