Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Ny doktorgrad

The Dynamics of Creative Music Making: Et sosiokulturelt perspektiv på læring i skapende musikalske praksiser

Tine Grieg Viig disputerer 7.12.18 for Ph.D.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen The Dynamics of Creative Music Making: Et sosiokulturelt perspektiv på læring i skapende musikalske praksiser.

Main content

Gjennom sitt doktorgradsarbeid har Grieg Viig utforsket hvordan læring tar form og fasiliteres i skapende musikalske praksiser. Studien er designet som en multippel case-studie, der intervju og video-observasjoner har vært hovedkildene i det empiriske materialet.

Avhandlingen består av fire artikler og en kappe. Den første artikkelen er et litteratur-review, der relevant forskning på feltet fra de siste ti årene publisert i utvalgte musikkpedagogiske tidsskrift gjennomgås. I de neste tre artiklene presenteres resultatet fra analysen av studiens datamateriale. Resultatet viser et komplekst og mangefasettert bilde av de skapende musikalske praksisene i studien.

Studien bidrar til en diskusjon rundt hvordan vi kan forstå fasilitatorrollen og læringsformer gjennom et sosiokulturelt perspektiv på skapende musikalske praksiser. Læring tok i studien form gjennom blant annet deltakelse i estetisk, kunstnerisk og strukturell refleksjon-i-musicking og samhandling. Et sentralt funn er også hvordan kulturelle medierende redskap er i spill i praksisfellesskapet som elever og kunstnere sammen danner. Studiens resultat viser en tett sammenheng mellom erfaring og læring, det å delta i en skapende musikalsk praksis innebærer også å lære og lage musikk.

Et viktig spørsmål, som resultatet i denne avhandlingen også kan lede mot, er om vi gjennom begreper som kunsterfaring sett opp mot læring, kunstner eller lærer, mister av syne barn og unge som aktive, deltakende aktører i egen læringsprosess i et praksisfellesskap. Gjennom å analysere den sosiale og kulturelle dynamikken når medierende redskaper brukes i en situert praksis, kan vi også åpne opp for nye rom for læring i skapende musikalske praksiser i og utenfor klasserommet.

Personalia

Tine Grieg Viig (f. 1980) tok en mastergrad i musikkpedagogikk i 2007, og har arbeidet på Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskolen i Bergen (nå Høgskulen på Vestlandet) siden 2008. Avhandlingsarbeidet ble gjennomført ved Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, HVL, i tilknytning til forskerskolen Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies. Veiledere er professor Catharina Christophersen, Høgskulen på Vestlandet, og professor Jill Halstead, Universitetet i Bergen.