Innovasjon i media: Hva driver redaksjonell utvikling?
Junai Mtchedlidze disputerer 2.10.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The innovation pulse".
Main content
Journalistikken i mediene er i stadig endring, drevet av teknologiske fremskritt, samfunnskriser og økonomisk press. Ph.d.-stipendiat Junai Mtchedlidze har i sin doktoravhandling undersøkt hva som påvirker innovasjonsarbeidet i journalistikken. Hun har forsket på hvordan både ytre press som pandemier og teknologisk utvikling, og interne faktorer som teknisk kompetanse og kunnskap avgjør hvordan innovasjonen foregår. Et sentralt funn i doktorgradsprosjektet, som er gjennomført ved Universitetet i Bergen og ved Høyskolen Kristiania, er at teknologi alene ikke skaper innovasjon. Det er samspillet mellom journalister og teknologer som gjør det mulig å utvikle nye løsninger, verktøy og fortellerformer. Et illustrerende eksempel er utviklingen av VGs Corona-oversikt i starten av pandemien, som journalistisk visualiserte sanntidsdata knyttet til smittespredning. Studien viser hvordan kriser kan fungere som en katalysator for kreativ og strategisk nyskaping i redaksjoner – snarere enn å bare være en trussel. Avhandlingen retter også søkelys på fremveksten av en ny faggruppe i redaksjonene: de redaksjonelle utviklerne – teknologer med spesialisert kompetanse innen programmering, systemutvikling og digital infrastruktur. I takt med at journalistrollen endres, øker behovet for at journalister og utviklere samarbeider tett og forstår hverandres fagfelt. Et annet viktig funn er at innovasjon ofte springer ut fra eksisterende kunnskap – ikke nødvendigvis noe helt nytt. Ved å kombinere tidligere erfaringer, kjente formater og ny teknologi, skapes løsninger som er både relevante og bærekraftige. Doktorgradssprosjektet gir verdifull innsikt i hvordan redaksjoner kan tilpasse seg og utvikle seg i en tid med kontinuerlig endring. Funnene har betydning for både mediebransjen, forskere og beslutningstakere som ønsker å forstå hvordan innovasjon faktisk skjer i praksis.
Personalia
Junai Mtchedlidze er ph.d.-stipendiat ved både Institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania og har gjennomført doktorgradsprogrammet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Mtchedlidze har en mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og en bachelorgrad i journalistikk og massekommunikasjon fra Tbilisi State University i Georgia.
