Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Ny doktorgrad

Sosiale medier - mer enn bare skjermtid

Amanda Iselin Olesen Andersen disputerer 31.10.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Digital well-being in context: Exploring social media use, stress, and mental health among adolescents and young adults".

Main content

Psykiske helseutfordringer blant ungdom og unge voksne har økt over tid, samtidig har sosiale medier blitt en sentral del av hverdagen. Forskningen på sammenhengen mellom sosiale medier og psykisk helse har imidlertid gitt sprikende resultater. Mange studier har lagt vekt på hvor mye tid som brukes, men denne avhandlingen peker på at hvordan og hvorfor sosiale medier brukes kan være viktigere for å forstå denne sammenhengen. Avhandlingen består av tre studier om unges digitale liv, og funnene understreker behovet for målrettede, helsefremmende tiltak som fremmer reflektert bruk fremfor generelle restriksjoner.

Studie 1 undersøker hvordan ulike erfaringer og oppfatninger knyttet til sosiale medier henger sammen med psykisk helse blant 47 163 studenter. De som rapporterte flere psykiske plager brukte oftere mobilen som distraksjon og opplevde mer negativ sosial sammenligning på sosiale medier, mens de med høy livskvalitet oftere opplevde positiv oppmerksomhet på sosiale medier. Enkelte faktorer, som frykt for å gå glipp av noe (FOMO) og opplevd avhengighet, var mer jevnt fordelt på tvers av psykisk helse og livskvalitet.

Studie 2 utforsker ungdommers opplevelse av sosiale medier som stressende, basert på tverrsnittsdata (3658 deltakere) og ettårig oppfølging (432 deltakere). Analysene viste underliggende faktorer som sosial sammenligning, sosiale forventninger, FOMO og at sosiale medier forstyrrer hverdagen. De fleste ungdommene opplevde ikke sosiale medier som stressende, men høyere grad av stress hang sammen med mer symptomer på depresjon og angst.

Studie 3 er en beskrivelse og utprøving av et skolebasert program for å fremme refleksjon, bevissthet og positiv bruk av sosiale medier. Programmet ble testet i to videregående skoler og vurdert som relevant, nyttig og engasjerende (266 elever). Fokusgruppeintervjuer med elever og lærere bekreftet at programmet ble godt mottatt. Selv om resultatene er lovende, trengs videre forskning for å vurdere effektene.

Personalia

Amanda Iselin Olesen Andersen (f. 1992) har bachelor i ernæringsfysiologi og master i helsefremmende arbeid og helsepsykologi. Doktorgradsarbeidet er gjennomført ved Avdeling for helsefremmende arbeid ved Folkehelseinstituttet og Institutt for samfunnspsykologi ved Det psykologiske fakultet, Universitet i Bergen. Veiledere har vært Jens Christoffer Skogen, Turi Reiten Finserås, Gunnhild Johnsen Hjetland og Tormod Bøe.