Hvordan forstå nyhetsbruk fra et publikumsperspektiv?
Marianne Borchgrevink-Brækhus disputerer 9.12.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "News experience".
Main content
Publikum har fått en stadig mer sentral rolle i journalistikk og journalistikkforskning, der forståelsen av publikums interesser i stor grad formes av digitale spordata som klikk, lesetid og abonnementssalg. Disse innsiktene har samtidig skapt bekymring, særlig knyttet til unges manglende betalingsvilje og at folk bruker mindre tid på nyheter. Ved å ta utgangspunkt i publikums egne erfaringer, utfordrer Borchgrevink-Brækhus i denne avhandlingen etablerte antakelser og misoppfatninger om nyhetsbrukere og deres digitale atferd i en tid hvor spordata er dypt integrert i journalistisk praksis og forskning.
Gjennom intervjuer med 29 nyhetsbrukere, kombinert med mediedagbøker og digitale etnografiske tilnærminger, identifiserer hun hvordan nyhetserfaringer former digital atferd og praksiser. Funnene viser blant annet at digitale spordata ikke kan forstås som parametere for publikums preferanser:
- Manglende betalingsvilje og kort lesetid betyr ikke nødvendigvis lav interesse, men kan ofte forklares ut fra tidligere nyhetseksponering eller digital forståelse som gjør brukere i stand til å raskt finne relevant informasjon.
- Unge som ikke betaler, opplever at abonnementene ikke er eksklusive nok, tilbyr lite attraktive modeller eller er for tidkrevende å bruke i lys av øvrig mediebruk.
- Kjapp «scrolling» og «sjekking» skyldes ikke alltid intensjonell bruk, men automatiserte rutiner der brukerne ikke alltid er bevisste på hva de klikker på eller hvorfor.
Avhandlingen identifiserer seks erfaringer med nyheter – beroligelse, kontroll, sosial tilknytning, avslapning, avledning og stress – og viser hvordan nyhetsbruk ikke bare formes av innhold, men også av kroppslige, materielle og teknologiske dimensjoner, samt romlige, tidsmessige og sosiale rammer.
Gjennom empirisk innsikt i hvorfor og hvordan publikum bruker nyheter i hverdagen, bidrar avhandlingen dermed med ny kunnskap som nyanserer forståelser av digitale spordata for både mediebruksforskning og mediebransjen.
Personalia
Marianne Borchgrevink-Brækhus (f. 1994) har en bachelorgrad i journalistikk og mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Bergen. Borchgrevink-Brækhus har bakgrunn som journalist og har vært stipendiat ved SFI MediaFutures, Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB siden 2021. Hun jobber i dag som forsker ved samme institutt. Forskningen hennes fokuserer på nyhetsbruk i skjæringspunktet mellom publikums erfaringer og teknologisk utvikling i mediebransjen.
