Home
Tomas Stølen's picture

Tomas Stølen

Postdoctoral Fellow
  • E-mailTomas.Stolen@uib.no
  • Phone+47 55 58 39 78
  • Visitor Address
    Christies gate 13
  • Postal Address
    Postboks 7807
    5020 Bergen
  • Philosophy of education and social philosophy (Bildung, individuation, socialisation)
  • Political philosophy and ethics (discourse, recognition, evil)
  • Critical theory (Adorno, Habermas, Honneth)
  • German idealism (Kant, Hegel, Schelling)
  • PED111 Pedagogisk filosofi
  • PED112 Pedagogiske perspektiv på læring
  • PED321 Pedagogisk filosofi, IKT

Monographies:

  • A False Life: The Problem of Evil in Schelling and Adorno. PhD dissertation, The New School for Social Research. Ann Arbor: UMI Dissertations Publishing, 2014

Papers and chapters:

  • Ondskap som pedagogisk problem. Forthcoming in Line Hilt et al. (eds.), Grunnspørsmål i pedagogikken. Bergen: Fagbokforlaget, 2021
  • Critical Thinking and Bildung. Forthcoming in Michael Paulsen et al. (eds.), Global Challenges – Rethinking Welfare-State Education. London: Routledge, 2021
  • Notater om Hegel, Adorno og postkolonialismen. Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 37, 3-4/2019, 5-15
  • Danning og kritisk teori. Filosofisk supplement 14, 4/2018, 50-52
  • Menneskets danning. In Vivian D. Haugen and Gerd Stølen (eds.), Pedagogisk mangfold – i et samfunnsperspektiv, 229-244. Oslo: Universitetsforlaget, 2017
  • Danning til fellesskap – Hegel og demokratiets fordringer. Norsk pedagogisk tidsskrift 99, 5/2015, 387-395
  • Friheten til å være ond: Schelling om fornuftens pervertering. Norsk filosofisk tidsskrift 47, 2/2012, 118-129
  • Muligheter for kritisk teori etter Habermas. Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 30, 1/2012, 60-78
  • Habermas og diskursens anerkjennelse. Norsk filosofisk tidsskrift 46, 2/2011, 84-97

Reviews:

  • Deborah Cook: Adorno, Foucault and the Critique of the West (2018). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 38, 3-4/2020, 318-323
  • Simon Critchley: Uendelig krevende. Forpliktelsens etikk, motstandens politikk (2019). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 38, 1-2/2020, 498-504
  • Stephen Greenblatt: Tyrant: Shakespeare on Politics (2018). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 37, 1/2019, 175-178
  • Fabian Freyenhagen: Adorno’s Practical Philosophy (2013). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 35, 2-3/2017, 399-402
  • Philip Walsh: Arendt Contra Sociology (2015). Acta Sociologica 60, 1/2017, 90-92 
  • Arne Johan Vetlesen: The Denial of Nature (2015). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 34, 2-3/2016, 303-307
  • Axel Honneth: Die Idee des Sozialismus (2015). Marx & Philosophy Review of Books, https://marxandphilosophy.org.uk/reviews/8183_die-idee-des-sozialismus-r... (2016)
  • Arne Johan Vetlesen: Studier i ondskap (2014). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 33/34, 4/2015-1/2016, 277-284
  • Jürgen Habermas: Im Sog der Technokratie (2013). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 33, 2-3/2015, 309-311
  • Axel Honneth: Das Ich im Wir (2010). Agora – Journal for metafysisk spekulasjon 29, 2-3/2011, 318-323
  • Robert B. Pippin: Hegel’s Practical Philosophy (2008). Norsk filosofisk tidsskrift 45, 3/2010, 212-214

Translations:

  • Theodor W. Adorno: Oppdragelse til myndighet (Erziehung zur Mündigkeit). Filosofisk supplement 14, 4/2018, 54-61
  • Georg W. F. Hegel: Om skolens forhold til menneskets etiske danning (Rede zum Schuljahrabschluβ am 2. September 1811). Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie, http://www.salongen.no/?p=13669 (2017)
  • Moses Mendelssohn: Om spørsmålet: Hva betyr det å opplyse? (Über die Frage: was heiβt aufklären?). Filosofisk supplement 12, 4/2016, 68-71
  • Wilhelm von Humboldt: Teori om menneskets danning. Et bruddstykke (Theorie der Bildung des Menschen. Bruchstück). Norsk filosofisk tidsskrift 50, 3-4/2016, 179-183

Encyclopedia articles (selection):

  • "Into the Public Sphere: Critical Theory and the Idea of Bildung"

Research groups