Institutt for geovitenskap
Olav Thon pris 2019

Anne-Katrine Faber og Kerim Hestnes Nisancioglu fikk tildelt Olav Thon pris 2019

Anne-Katrine Faber og Kerim Hestnes Nisancioglu fikk tildelt pris for støtte til nasjonale studentaktive forskningsprosjekter med prosjektet: IceFinse - feltkurs om Arktisk klima med fokus på studentaktiv forskning.

Anne-Karin Faber og Kerim Hestnes Nisancioglu sammen med Olav Thon - Thon pris utdeing 2019
Anne-Katrine Faber og Kerim Hestnes Nisancioglu med Olav Thon prisen de har mottatt av Olav Thon fra Olav Thon Stiftelsen underprisutdelingen 2019
Terje Heiestad, UiO

For femte år på rad deler Olav Thon Stiftelsen ut priser til forskning og fremragende undervisning innen de matematisk-naturvitenskapelige og medisinske fagområdene. I år fikk Institutt for geovitenskap, UiB og Bjerknessentret for klimaforskning ved professor Kerim Nisancioglu og forsker Anne-Katrine Faber, støtte til nasjonale studentaktive forskningsprosjekter.

Prosjektet: IceFinse – feltkurs om Arktisk klima med fokus på student aktiv forskning.
Prosjektets hovedformål er å tilby et forskningsbasert feltkurs som vil gi studentene et innblikk i Arktisk klimaforskning. Dette forskningsbaserte feltkurset om glasiologi, iskjerner og klima vil bli utviklet over 3 år. De to første år vil kurset avholdes på forskningsstasjonen til Universitet i Oslo og Universitet i Bergen på Finse. Det tredje og siste året av prosjektet vil kurset avholdes på forskningsstasjonen til Universitet i København på vest Grønland. Det er en ambisjon at erfaringene fra dette prosjektet skal bidra til at iEarth, det nasjonale kompetansesenter for utdanning i geovitenskap, skal bli førende internasjonalt i forskningsbaserte feltkurs på Arktisk klima.

Kursene vil bli avholdt om våren og studentene vil oppholde seg på forsknings-stasjonene i 10 dager. Her vil det bli forelesninger, innsamling av data og iskjerner fra breene (Hardangerjøkulen på Finse og Lyngmarksbreen på Disko), samt analyse og diskusjon av resultatene i forskningsgrupper. Studenter og forskere vil bo sammen og selv stå for organisering av matlagning samt daglige gjøremål på forskningsstasjonen. Erfaringer fra tidligere kurser har vist at dette skaper et solid faglig og sosialt nettverk for samtlige deltakere.

Prosjektet støttes med NOK 1,5 millioner over 3 år.