Institutt for geovitenskap

Klimafestival 2022 - Varmere, villere, våtere

ClimateNarratives seminar på scenen
UiB

Bergen sin nye klimafestival «Varmere, villere, våtere» fikk en pangstart i regi av UiB og Bjerknessenteret i Aulaen onsdag 16. mars. Her hadde Kikki Kleiven regien og førte tilhørerne igjennom foredrag og debatt om klima og bærekraft. Ett av innslagene fokuserte på GEO prosjektet ClimateNarratives som forsker på klimaendringer fra Grønland til Stillehavet.

Mens havet stiger langs øygruppene i Stillehavet, synker havet langs kysten av Grønland. Klimaendringene er globale, men det er ofte langt mellom årsak og konsekvens. Ettersom isen på Grønland smelter, er konsekvensene først tydelige i tropiske områder. Begge steder bor det mennesker som lever i pakt med naturen og har en inngående forståelse av endring over tid.

Under samtalen ble det blant annet diskutert hvordan mennesker fra vidt forskjellige verdensdeler og kulturer sammen kan øke vår forståelse av årsakene og konsekvensene av klimaendringene. Og om klimafortellinger en del av løsningen på klimautfordringene vi står ovenfor.

Prosjektet starter nå i år og er ett samarbeid mellom GEO, GFI, BIO, Sos.Ant., KMD, NORCE, VestForsk, DTU Aqua, samt partnere i Stillehavet og på Grønland.

Ett hlighlight for studentne og elevene som var i salen var visning av filmen «RISE: from one island to another». Denne anbefales å ses: https://www.youtube.com/watch?v=QtT-hJBZlUY