Institutt for informasjons- og medievitenskap
Ny forskning

Nytt forskningsprosjekt om korona, klima og mediebruk

Forskere fra Universitetet i Bergen har mottatt støtte for prosjektet «Media Use in Crisis Situations: Resolving Information Paradoxes, Comparing Climate Change and the COVID-19 Pandemic».

Nytt forskningsprosjekt om korona, klima og mediebruk
Colourbox

Prosjektet skal studere mediebruk blant nordmenn i forhold til to komplekse krisesituasjoner: COVID-19 pandemien og klimaendringene. Gjennom en tverrfaglig tilnærming og innovative, kvalitative metoder skal prosjektet se nærmere på paradokser knyttet til kommunikasjon av kriser i et digitalt samfunn.

Professor Brita Ytre-Arne (Institutt for Informasjon- og medievitenskap) er prosjektleder, og skal arbeide sammen med blant annet Hallvard Moe (Institutt for Informasjon- og medievitenskap) og Håvard Haarstad (Senter for klima og energiomstilling). I utlandet samarbeider de med Jannie Møller Hartley og forskningsprosjektet DATAPUBLICS ved Roskilde Universitet.

- Dette blir et svært spennende prosjekt. Vi skal forsøke å finne ut om mediebruksforskning kan bidra til å løse paradokser i vår forståelse av klimaendringer, ved å se på hvordan vi tar til oss informasjon om komplekse samfunnskriser, sier prosjektleder Brita Ytre-Arne.

Prosjektet har mottatt 10 millioner kroner i støtte fra SAMRISK-programmet for samfunnssikkerhet som ligger under Forskningsrådets porteføljestyre for Demokrati, styring og fornyelse.