Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Kunstig intelligens

Får millionstøtte fra NFR: Skal kartlegge vår oppfatning av kunstig intelligens i hverdagen

Hva tenker vi egentlig om kunstig intelligens? Forskere fra Infomedia har fått støtte fra Norges Forskningsråd (NFR) for å utforske dette dagsaktuelle spørsmålet.

Illustrasjonsbilde
Foto/ill.:
AdobeStock

Hovedinnhold

Vi lever i en tid preget av en rask integrering av kunstig intelligens (KI) i ulike deler av samfunnet. KI har blitt en del av vår hverdag gjennom kontorverktøy, hjemmeassistenter, chatboter, KI-generert innhold på nettet og automatiserte tjenester både i privat og offentlig sektor.

Samtidig vokser bekymringene for hvordan denne utviklingen påvirker oss og måten vi kommuniserer på.

- Dersom kunstig intelligens skaper usikkerhet om hvem eller hva vi kommuniserer med, kan det true vår forståelse av en felles sosial verden, sier professor Brita Ytre-Arne.

Hun skal lede forskningsprosjektet Citizen Perceptions of AI in Everyday Media Life (IMAGINE), sammen med ledende forskere på mediefeltet i Norge: Erik Knudsen og Hallvard Moe fra UiB, Marika Lüders og Tania Bücher fra Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO. Sistnevnte leder også HumAIn, en humanistisk hub for studier av KI-forestillinger. Det nye IMAGINE-prosjektet, som altså får over 11 millioner kroner fra NFR, har som mål å undersøke hvordan norske borgere oppfatter kunstig intelligens i de mediene de møter ihverdagen.

- Media utgjør en ideell case for å studere de samfunnsmessige implikasjonene av kunstig intelligens. Som en demokratisk institusjon er media sentral i kultur- og samfunnslivet, og folk møter KI gjennom nyheter, sosiale medier, underholdning og kommunikasjonsplattformer i hverdagen, forklarer Ytre-Arne.

Målet med prosjektet er å avdekke "folketeoriene" rundt KI - hvordan enkeltpersoner forestiller seg disse teknologiene basert på sine egne erfaringer. Det skal forskerne gjøre ved å bruke både surveydata fra Medborgerpanelet og kvalitative casestudier.

- Dette vil gjøre oss i stand til å vurdere de samfunnsmessige implikasjonene av kunstig intelligens på tre nivåer. For det første, hvordan påvirker KI tillit og autentisitet, og dermed ytringsfriheten. For det andre, hvilken innvirkning har KI på legitimiteten til demokratiske institusjoner som mediene. Til slutt, hvordan påvirker AI hverdagsliv, sosiale relasjoner og følelsen av tilhørighet? sier Ytre-Arne, og takker Norgesforskningsråd for deres støtte.

I tillegg til finansieringen fra Norges Forskningsråd, har UiB gjennom Humaniorastrategienbevilget nesten 500.000 til IMAGINEs forprosjekt KIME - Kunstig Intelligens og Autentisk Medieinnhold. KIME skal gjøre fokusintervjuer med unge mediebrukere om hvordan de tolker autensiteten i innhold de ser på f.eks. X, TikTok og Instagram.

- Prosjektet støtter opp om vår ambisjon om å skape en helhetlig forståelse av kunstig intelligens, både det tekniske aspektet og de samfunnsmessige implikasjonene, sier instituttleder Marija Slavkovik om tildelingen.