Det medisinske fakultet

Anerkjent immunolog holder årets Broegelmann-forelesning

Den indisk-amerikanske immunologen Vijay Kuchroo skal holde den 22. Broegelmann-forelesningen 15. oktober. Kuchroo skal forelese om immunsystemets betydning relatert til moderne kreftbehandling.

Vijay Kuchroo
FORELESER: Vijay Kuchroo holder digital forelesning om immunforsvar og kreftbehandling 15. oktober.
Harvard Medical School

Den kommende forelesningen blir holdt digitalt på Zoom i regi av Broegelmanns Forskningslaboratorium. Vijay Kuchroo er en kjent immunolog, og var den første som beskrev utvikling av patogene Th17-celler som sentrale i mange autoimmune sykdommer.

Han er til daglig leder for nevrologi ved Harvard Medical School, og Brigham and Women's Hospital.

– Til disse forelesningene forsøker vi å ha høy standard og invitere renommerte forelesere. Kuchroo er en veldig dyktig person som vil ta opp et aktuelt tema i forbindelse med nye behandlingsmåter for kreft, sier tidligere leder Roland Jonsson ved Broegelmanns Forskningslaboratorium.

Forelesningen har tittel "Role of Tim-3 in regulating anti-tumor immunity".

Målgruppen er forskere og vitenskapelig ansatte, inklusive PhD-kandidater og post-doc. Normalt sett skulle forelesningen blitt holdt 15. mai, men på grunn av koronapandemien ble dette utsatt.

Broegelmanns Forskningslaboratorium ble etablert i 1957 etter en stor donasjon til UiB og har spesialisert seg på inflammasjon og revmatisk sykdom. I laboratoriets statutt §3 heter det at «legatet skal virke for humanitære formål ved forskning av uutforskede sykdommer, som revmatisme, poliomyelitt og kreft».

Gjennom mer en 60 år har BFL bidratt til sluttføring av en rekke doktorgrader og masteroppgaver. Videre har laboratoriet markert en sentral plass i immunologisk forskning ved UiB. Som et konkret resultat har laboratoriet dermed også bidratt til rekruttering av flere medisinske toppstillinger ved Haukeland universitetssjukehus og andre steder i Norge.

Forelesningen kan følges via denne lenken fredag 15. oktober mellom kl. 14 og 15: