Hjem
Det medisinske fakultet

Kommunikasjon for forskarar

Ved fakultetet kan du enten få hjelp av våre kommunikasjonsmedarbeidarar, eller ved kommunikasjonsavdelinga sentralt (KA). Her finn du nokre nyttige verkty på vegen.

Hovedinnhold

Når forskere deler innsikt i media, styrker vi den offentlige samtalen med fakta og faglig tyngde. Det gir et bedre grunnlag for kloke beslutninger i samfunnet. Som universitet har vi et ansvar for å bidra med forskning der den trengs – også utenfor campus. Derfor ønsker vi å gjøre våre fagmiljøer enda mer synlige, tydelige og tilgjengelige

Dekan Marit Bakke

 

marit bakke i styrerommet
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Bli en god formidlar - tips, triks og ressursar: 

Vil du i media? 

Sjekkliste for mogleg mediesak

Denne sjekklista ser vi gjerne at du brukar om du ønsker mediaomtale. Fyll ut lista og send til enten marion.solheim@uib.no, Paul.Sommerfeldt@uib.no eller ingrid.hagerup@uib.no. Så kan dei eventuelt tipse redaksjonar eller gje deg hjelp med dette.

  • Kort samandrag

Her skildrar du kort kva saka handlar om. Fire – fem linjer i enkelt, allment språk

  • Kva betyr saka for folk?

Har saka konkrete konsekvensar for einkvan? I så fall, kva er desse?

  • Har saka eit nyheitspoeng?

Er det ny forsking? Ny teknologi? Er det noko gjort for første gang i Noreg? Gjeld det ei stor pasientgruppe? Er det store summar involvert? Gjeld det mange tilsette?  

  • Finst det gode tal?

Gjeld saka nye tal, nye funn eller fersk statistikk?

  • Er saka aktuell?

Kan saka knytast opp mot noko som er i nyheitsbildet no? Eller mot noko som snart skjer? Døme: influensa om hausten, ernæring i januar, solskader om sommaren.

  • Er det mogleg å få ein case til å stille opp?

Media er svært interessert i historier om enkeltmenneske. Har du ein pasient som kan stille opp aukar det sjansen for at media er interessert og lager sak.

  • Kven ønsker du å nå?

Er saka relevant for alle i Noreg? For dei som bur i vår region? Eller er dette retta mot helsepersonell/helsepolitikarar/småbarnsforeldre?  Eller nokon heilt andre

  • Kven kan uttale seg i saka?

Tenk over og sikre at du har nokon som kan uttale seg på ein god og forståeleg måte. Tenk over kva tittel som passar i denne saka, er det som UiB-tilsett, Helse Bergen eller kanskje anna?

  • Kva media trur du passar?

Nasjonalt? Lokalt? Internasjonalt? Fagtidsskrift? Fjernsyn? Avis? Radio? Sosiale media?

  • Er saka visuell?

Er det noko konkret å ta bilde av? Passar saka for tv? Gode bildemoglegheiter aukar sjansen for gjennomslag. 

Har du ein kronikk i magen?

Ti tips for å skrive ein god kronikk:

1. Spiss bodskapen din

Ein kronikk bør ha éin klar idé og eitt bodskap.

2. Start med ein sterk og fengjande opning (anslag)

Starten skal få folk til å ha lyst å lese vidare, og den bør gripe lesaren: ein kontrast, eit døme, eit personleg blikk eller eit overraskande faktum. Gå rett på sak.

3. Ha ein logisk struktur

Bygg kronikken som ein argumentasjon:

  • Problemstilling
  • Hovudargument
  • Underbygging
  • Motargument og svar på dei
  • Avslutting

4. Bruk konkrete eksempel

Eigne erfaringar, ferske døme eller tydelige situasjonar gjer kronikken levande og truverdig.

5. Skriv presist og aktivt

Unngå lange, uklare setningar. Bruk konkrete ord, sterke verb og korte avsnitt.

6. Underbygg med fakta – men ikkje for mykje

Gode kronikkar kombinerer personleg stemme og fagleg tyngde. Bruk tal, rapportar eller forsking berre når det styrkar bodskapen din.

7. Ta høgde for motargument

Vis at du forstår kva andre meiner – og forklar kvifor du meiner dei tek feil eller manglar perspektiv.

8. Ha ein tydeleg stemme

Kronikkar skal vere personlege. Skriv med engasjement og eige perspektiv, utan å bli privat eller melodramatisk.

9. Avslutt med kraft

Slutten bør kople saman bodskapen og gi lesaren noko å tenkje på: ei oppmoding, eit blikk framover eller ei utfordring.

10. Les høgt og rediger

Stram inn. Fjern gjentakingar, unødige ord og svake formuleringar. Ei skikkeleg bearbeiding gjer stor forskjell.

Jobbar du med web? 

Her er mykje nyttig informasjon, som retningsliner og brukarstøtte for deg som skriv innhald på uib.no. Slik lykkes du med webpublisering | For ansatte | UiB

Bildearkiv og fototenester

I UiB sitt bildearkiv kan du finne mykje visuelt gull. Men husk å alltid kreditere! Bildearkiv og fototjenester | For ansatte | UiB

Video og podcast

UiB Læringslab har ressursar tilgjengeleg om du vil lage video eller podcast. Les meir her: Vi hjelper deg å produsere video og podcast | UiB læringslab | UiB

UiB sin grafiske profil

Den grafiske profilen skal gjere til at UiB har eit heilskapleg visuelt utrrykk som éin organisasjon når vi kommuniserar med omverda. Her finn du profilmanualen til UiB, samt informasjon om til dømes rammeavtaler med fotografar og trykkeri. Profilmanual – Profil- og webmanual for UiB

Treng du ei kommunikasjonsplan?

Mål, målgrupper, bodskap og kanalar. Ei god kommunikasjonsplan gjer det enklare å ha orden i kommunikasjonsarbeidet. Her finn du mellom anna nedlastbar mal, samt informasjon om arrangement og støtte til dette. Kommunikasjonsplan (mal) og planlegging av arrangementer | For ansatte | UiB

Doktorgradspressemeldingar

Her finn du informasjon og tips til korleis ei god doktorgradspressemelding skal sjå ut.

Utforming av doktorgradspressemeldinger | For ansatte | UiB

Trengs det eit kurs? 

Både KA og kommunikasjonsgjengen på MED tilbyr kurs i mediatrening, presentasjonsteknikk og meir. Ta kontakt med Marion Solheim om de treng eit kurs eller har spørsmål. Sjekk også ut KA si side: Forskningsformidling i media: Kurs og tips | For ansatte | UiB

Ressursbibliotek

Kva er Forskingsrådet sine krav til formidling? Kva seier Universitets- og Høgskolerådet? Her har du eit lite ressursbibliotek om du vil fordjupe deg. 

  • Forskningsrådet – krav til formidling
  • Universitets- og høgskolerådet (UHR) – retningslinjer for forskingskommunikasjon
  • Kilden, Forskning.no, The Conversation, Science Media Centre
  • Kursressursar (f.eks. Coursera, Nature Masterclasses, UiO sine e-læringskurs)

Kven er vi: