Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

En ny undersøkelse gjennomført ved UiB viser at opptil en tredjedel av eldre innlagte har delirium. Kun en liten brøkdel av disse blir diagnostisert med lidelsen.
Stipendiat Arleen Aune forsvarte 15.03.24 sin avhandling ‘Cardiac organ damage in systemic hypertension: Impact of gender, etiology and comorbidities’ for PhD graden
Hjerneforkalking kan gi bevegelsesforstyrrelser og kognitiv svikt. Forskere ved Arnesen Lab ved UiB har nå identifisert et gen som gir ny innsikt i hvordan disse forkalkningene oppstår.
Forskere fra Universitetet i Bergen har sett nærmere på 40 år gamle kvinners svangerskapshistorie og risikoen deres for å dø av hjerte- og karsykdommer.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Under Meltzermiddagen 8. mars ble det kunngjort at årets Meltzerpriser tildeles professor Nina Langeland, professor Nikolai Østgaard, professor Christian Haug Eide, forsker Ellen Christine Røyrvik og professor Eirik Holmøyvik.
Ny forskning fra Universitetet i Bergen viser at hurtigtesting av pasienter i akuttmottaket kan gi bedre og mer målrettet behandling av samfunnservervet lungebetennelse. På verdensbasis er dette en av de vanligste årsakene til sykehusinnleggelser og dødsfall.
Det er gått 1 år siden NOU 2023:5 Kvinnehelserapporten ble overrakt helseminister Ingvild Kjerkol. Senterforskerne etterlyser politisk oppfølging av rapporten i debattinnlegg i Bergens Tidende
Ved Universitetet i Bergen og Haukeland Universitetssjukehus er de i gang med en ny studie for å se om en antiviral behandling hjelper mot multippel sklerose (MS).
Universitetet i Bergen er tildelt fire EU-finansierte mobilitetsstipend gjennom Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA). Gjennom ordningen får fire utenlandske forskere et toårig forskningsopphold ved UiB.
Førsteamanuensis og leder for Senter for kvinne og kjønnsforskning Kari Jegerstedt holdt et morsomt og inspirerende seminar om tema på Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner, 19.februar 2024
Under årets HMS-dag ved Det medisinske fakultet ble Teknisk fellesavdeling ved Institutt for biomedisin (IBM) vinnere av årets arbeidsmiljøpris. Fellesavdelingen mottar prisen for sin uvurderlige innsats under gjennomføringen av OSKE-eksamen.
Mandag 19. februar var det offisiell åpning av TRACE - Senter for translasjonell forskning i epidemiologi, og en markering av oppstarten på tre nye prosjekter med støtte fra Trond Mohn forskningsstiftelse. Senteret har som hovedmål å utvikle nye strategier for forebygging og behandling av ikke-smittsomme sykdommer.
En studie fra Universitetet i Bergen viser at menn med betennelsesaktige sykdommer i ledd eller rygg, som leddgikt, får flere barn enn andre menn. – Overraskende, sier forskeren selv.
Pandemisenteret skal fremover lede en nyopprettet arbeidsgruppe på migrasjon og pandemi på oppdrag fra den europeiske folkehelseorganisasjonen EUPHA.
Uteområdet ved Tednebakkane omsorgssenter skal rustes opp til glede for beboere og ansatte. Inspirasjonen er hentet fra TVEPS-studenter.
Pandemisenteret har nå ledig en stipendiatstilling knyttet til prosjektet ”Social insights into «point-of-care»-testing and pandemic preparedness”.
En ny studie viser at til og med små mengder energidrikk har negativ effekt på søvnen til studenter.

Sider