Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Ikkje berre var vérgudane i glitrande humør, men fagfolk frå inn- og utland gjorde samlinga til eit engasjert og framtidsretta treff.
Utover å markere at det var 10 år siden de første farmasistudentene ble tatt opp ved UiB var intensjonen at heldagsseminaret 14. februar skulle bidra til informasjon og refleksjon om farmasi som universitetsfag og således inspirere til utvikling av fagområdet. Kake og fest ble det også tid til.
Professor Kenneth Hugdahl er tildelt Meltzerfondets ærespris for 2013.
Det å glemme ting er en aktiv prosess i hjernen, viser sveitsisk forskning. Dette må til for at hjernen skal fungere opitmalt.
Muskel- og skjelettlidelser er ofte preget av tilleggslidelser, som lettere psykisk sykdom.
Spennende - interessant - krevende - nyskapende er ord som brukes for å forklare hva forskerlinjestudentene i odontologi sier om eget utdanningsvalg.
På Høyden skriver at "Små barn med hiv-positive mødre kan trygt få morsmelk, dersom de også får riktig type medisin."
Spedbarn som ammes av HIV-positive mødre blir ikke HIV-smittet hvis de behandles med visse medikamenter, viser ny forskning fra Universitetet i Bergen.
Har du undret på hvorfor flere og flere tenåringer får kjeveleddsplager. Det svaret ønsker spesialistkandidat Vegard Østensjø nå å få svar på.
Sjeldne mutasjonar i eit gen vernar folk mot å utvikla type 2 diabetes. Dette kjem fram i ein ny internasjonal studie der tre forskarar frå fakultetet har delteke.
Trygve Ottersen er førsteforfatter på en ny publikasjon fra den britiske tankesmien Chatham House – artikkelen tar for seg tildelingskriterier og bidragsnormer for helsebistand.