Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Med over 200 tilhørere i salen ble det tirsdag 28. februar markert at det er nøyaktig 150 år siden Gerhard Armauer Hansen oppdaget leprabasillen. Publikum fikk sterke vitnesbyrd som minnet om at det fortsatt er en lang vei å gå mot full utryddelse av sykdommen.
NOU om kvinnehelse framlegges 02.03.23. Eva Gerdts deltar som innleder i politisk debatt om veien videre på frokostmøte i Oslo 08.03.23.....
Wind energy has a very high potential for improvement, especially with regard to wake effects of the turbines within large wind farms. This work focuses the emphasis on potential of aerodynamically optimized wind park layouts and wake steering through yaw angle control.
Institutt for klinisk odontologi har fått støtte til gjenbruksbriller som reduserer plastavfall. Har du også en idé som kan gjøre UiB grønnere? Send en søknad til Klimafondet innen 13. mars.
Did you miss Jonas Solbakken and Velaug Myrseth Oltedal's presentation of HyValue? Watch it here!
In the "green -transition"  managing electricity demand is increasing significantly, especially when new types of renewable electricity production (wind, solar) are intermittent.  How are we going to ensure security of electricity supply in the future? Does the EU's proposed network code for Demand-response provide a (part?) solution?
Hvordan kan du som medisinstudent bruke all kunnskapen du har tilegnet deg om sykdommer, skader, diagnostikk og behandling de første fem årene på studiet for å møte akkurat den pasienten du nå har foran deg i en konsultasjon?
Ester Kringeland PhD foredrar om: Impact of gender on cardiovascular risk factors and blood pressure related heart disease
Seksjon for periodonti på Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Bergen, utlyser ekstraordinært opptak av en spesialistkandidat ved seksjonen med studiestart høsten 2023.
Det er utlyst suppleringsopptak til spesialist utdanningen i pedodonti ved Institutt for klinisk odontologi med studiestart høsten 2023. Søknads-og dokumentasjonsfristen er 15.mars.
Basert på et molekyl fra et bunnlevende dyr i Barentshavet, tar oppstartsselskap KinSea Lead Discovery AS, sikte på å utvikle medisin til behandling av blodkrefttypen akutt myeloid leukemi (AML).
En undersøkelse gjennomført ved UiB viser at inntak av drikke søtet med sukker, gir høyere risiko for høyt blodtrykk.
Undervisningsgruppa i geriatri ved Klinisk institutt 2 har blitt tildelt Helse Vest sin utdanningspris for 2022.
Forskerlinjestudent Rasmus Bach Sindre gjennomførte en flott midveisevaluering 02.02.23. Rasmus er 3. års medisinerstudent, men har allerede rukket å lære seg avansert analyse av hjerteultralydbilder og underviser medstudenter i bruk av håndholdt ultralydapparat.
Forskningsgruppen Helsevitenskap og erfaringsforskning arrangerte forskningsseminar med søkelys på kunst og forskning. Det ble svært vellykket.