Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Under sitt opphold som ERASMUS student i Arnesen laboratoriet ble Tobias Beigl svært interessert i prosjektet sitt om det nyoppdagede NAA80 enzymet. Beigl bestemte seg for å utvide oppholdet for å ta en Mastergrad for å prøve å finne ut hvorfor celler som mangler NAA80 har et mer fragmentert Golgi apparat. Nylig publiserte han funnene sine i journalen Experimental Cell Research sammen med sin... Les mer
Majoriteten av flyktninger fra Syria er friske, men en av tre plages av kroniske smerter eller symptomer på angst og depresjon.
Det medisinske fakultet har delt ut utdanningspriser, og den gjeveste prisen gikk til Samfunnsfarmasi.
Enhet for læring har sammenfattet gode råd og tips til både undervisere og studenter nå som all undervisningen må foregå på nett. Du finner de seks brosjyrene i PDF-format under bildet.
Doktorgrad om epilepsi og svangerskap fra BERG
I årsmeldingen presenterer SEFAS siste nytt fra all pågående forskning de er involvert i.
La oss lage bein – 3D-printing som et verktøy for beinregenerering har mottatt 9,8 millioner kroner fra Olav Thon stiftelsen Prosjektleder: Professor Kamal Mustafa, Klinisk odontologisk forskning, Universitetet i Bergen, Norge. Prosjektmedarbeider: Ass. professor Susanna Miettinen, Det medisinske fakultet, Tampere universitet, Finland Cecilie Gudveig Gjerde, Universitetet i Bergen
Norsk medisinstudentforening og Norsk sykepleierforbund student ber helse- og medisinstudenter være disponible for helsetjenesten i møte med koronautbruddet. Det samme gjør NTNU og Universitetet i Bergen.
Om vi ikke var kloke i starten av utbruddet, bør vi i det minste være etterpåkloke nå, mener lege og professor Ingunn Marie S. Engebretsen ved Senter for Internasjonal helse, UiB.
SIH Professor Ingunn Marie S. Engebretsen foreslår at vi bruker tiden frem til påskeferien og hele påsken på å gjenvinne kontrollen over koronaepidemien.
Mekanismene bak diabetes 2 kan også være involvert i hjernesykdommer som ADHD, autisme og tvangslidelser (OCD). UiB-professorene Jan Haavik og Aurora Martinez deltar i et omfattende EU-prosjekt som skal undersøke sammenhengene. Målet er å utvikle nye medisiner.
CCBIO operates within the health services in addition to the Faculty of Medicine at the UiB and is subject to the guidelines issued by both institutions (see below links). As a consequence, we are reducing our activities accordingly. Please check the calendar for details. Notably, the CCBIO Annual Symposium and the Satellite Symposium have been cancelled.
TVEPS-studenter underviser om helse og livsmestring. – Jeg håper de unge føler seg bedre rustet og har mer kunnskap om kropp og følelser, sier kommende helsesykepleier Kirlin Bodin.
Verden har vært rammet av flere epidemier. En av de verste var spanskesyken som herjet mellom 1918 og 1920 og tok sannsynligvis flere liv enn første og andre verdenskrig, til sammen.
Første spadetak er tatt for det som skal bli Inkubatorbygget, stedet der forskning og næringsliv skal samles og sette gode ideer ut i livet.