Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Vi ønsker velkommen gruppen ledet av Thomas Arnesen, som holder på å innrede sine nye kontorer og laboratorier disse ukene.
I Norge har vi et helsevesen som kan hjelpe alle som er syke. I mange andre land, som Etiopia, er det ikke sånn.
Er du innvandrer i Norge, får du ikke nytte av like presis informasjon som de som er norskfødte. Problemet er unødvendig strenge lover og regler. Kronikk om tilgang til helsedata.
Ina Katrine Nitschke Pettersen forsvarer sin avhandling “A study of cellular metabolic flexibility under energy stress”
Randi Tangvik tiltrådte 14. august i en 100 % stilling som førsteamanuensis i fagområdet klinisk ernæring ved Klinisk institutt 1. Hun er også blitt medlem i arbeidsgruppen til Senter for ernæring.
I siste utgave av fagtidsskriftet "Indremedisineren" har Gülen Arslan Lied, Simon Dankel og Oddrun Gudbrandsen bidratt med en presentasjon av det nyopprettede Senter for ernæring.
Tidligere instituttleder ved Institutt for allmennmedisin, professor Per Fugelli døde 13.09.2017, etter lang tids kreftsykdom. Han var åpen i media om den uhelbredelige sykdommen, og var aktiv som talsperson for de svake i vårt samfunn.
Bruk av diabetesmedisin begrenser risiko for Parkinsons sykdom, viser forskning fra UiB.
Ønsker du bedre kostholdsvaner?
Shank proteiner fungerer som molekylære stillaser i postsynapsen, ved å fremme forskjellige protein-protein interaksjoner. De er store proteiner med mange domener, og et av de mest konserverte er SH3 domenet. Ved bruk av høyoppløselig røntgenkrystallografi viser vi nå at SH3 domenet i Shank-familien har mistet sin opprinnelige peptidbindingssted.
Verdighetsenteret inviterer til: De sårbare og alvorlig syke gamle – Legens utfordringer og muligheter
En systematisk oversiktsartikkel påpeker manglende forskningsbasert dokumentasjon bak tiltaksplanen Liverpool Care Pathway. Artikkelforfatterne konkluderer med at LCP ikke er tilpasset behovene til døende personer med demens.
Etikkrådet i Farmasi inviterer til Bokbad
"Det eneste kick du får av dette er en veldig sterk smak i munnen av ingefær".