Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Jan Anker Jahnsen disputerer fredag 6. mars med avhandlingen «Predicted signal peptides, and the role of the N-terminal tail, at the monoamine G-protein coupled receptors 5-HT2C and α2C».
Og det er ikke bare fordi flere velger abort når de får vite at noe er galt med fosteret.
Forskere ved Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har bidratt til en stor internasjonal multisenterstudie av klinisk isolert syndrom, publisert i det internasjonale tidsskriftet Multiple Sclerosis Journal.
En ny studie fra Me-Can (Metabolic Syndrome and Cancer) prosjektet som involverer store helseundersøkelser fra Norge, Sverige og Østerrike, viser at høye nivåer av en metabolsk risiko-score er assosiert med en økt kreftrisiko både blant menn og kvinner. Den høyeste risikoøkningen ble funnet for nyrekreft og leverkreft blant menn og for livmorkreft og kreft i bukspyttkjertelen blant kvinner.... Les mer
Medisiner som hemmer AXL-virkning er utviklet som tabletter mot kreft og nå i utprøving.
CCBIOs leder Lars Akslen holdt innlegg i Filosofisk Poliklinikk, en "tenketank" for medisinsk filosofi, i Litteraturhuset i Bergen 4. februar. Møtet var i en serie på fire om utfordringer ved prioriteringer av helsetjenester.
Etter å ha sendt studenter til UEA i flere år, var det nå på tide å få noen tilbake.
To banebrytende artikler innen medisinsk bioteknologi som utgår fra KGJ senter for medisinsk forskning og Nasjonal kompetansetjeneste for MS, er nylig publisert i de anerkjente tidsskriftene Nature Biotechnology og Proteomics.
Fredag 30. januar var Forskerskolen i klinisk medisin vertskap for den høytidelige avslutningsseremonien på det ukeslange arrangementet Forskningspresentasjoner 2014.
Det er tid for å nominere kandidatar til Falchførelesinga 2015 og Falchs juniorpris for unge forskarar. Kjenner du nokon som kan vere aktuelle? Fristen er 1. mars.
Pressemelding fra Utenriksdepartementet: UD lyser ut en innovasjonskonkurranse for alle registrerte studenter i Norge. I denne innovasjonskonkurransen ber de om et visuelt konsept (en såkalt «mockup») for en smarttelefon-app for utdanning av unge jenter. Appen må være anvendbar både i Norge og i utviklingsland.