Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Forskere ved Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har bidratt til studien av amming og risiko for MS som er nylig publisert i det internasjonale tidsskriftet Journal of Neurology.
Medisinsk fagutvalgs hederspris for 2015 tildeles professor Reidar Myklebust ved Institutt for biomedisin.
Er du oppteken av utvikling innan helseforsking og innovasjon i Norden, vil årets NRI-konferanse vere ein møtestad for å bli enda betre på det du driv med.
Forskere ved Universitetet i Bergen har oppdaget en genvariant som gir økt risiko for betennelse i bukspyttkjertelen.
For få MS-pasienter får den behandlingen de burde ha, og det er store behandlingsforskjeller i ulike deler av landet, ifølge en ny studie ledet av professor Kjell-Morten Myhr.
Visjon2030 var en nasjonal innovasjonsdugnad for global utdanning og helse som fant sted i Trondheim 2. og 3. mars 2015. Konferansen diskuterte løsninger som kan bidra til hvordan verden kan oppnå de universelle bærekraftsmålene som skal vedtas i FN til høsten, med spesifikt fokus på områdene helse og utdanning.
Under årets tildeling frå Meltzerfondet blei det delt ut både reisestøtte, prosjektstipend og middel til forskingstermin til forskarar ved fakultetet. Her finn du oversikt over alle tidlelingane.
Forskere ved Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har i februar 2015 publisert en artikkel om 60 års oppfølging av insidens og prevalens av MS i Hordaland, i det internasjonale tidsskriftet Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.
Korleis kan ein best ta vare på hjernen og forebygge hjernesjukdomar? Korleis kan dei som lir av hjernesjukdomar få betre omsorg og behandling? Dette er sentrale spørsmål under Hjerneåret 2015.
NOKLUS og Forskningsgruppe for samfunnsfarmasi lyser ut spennende stipendiatstilling for forskningsinteressert farmasøyt
Dette er en unik behandling som bare Haukeland tilbyr av sykehusene i Norge.