Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Det medisinske fakultet har sendt studenter til praksis ved Helse Fonna i Haugesund i 20 år. Det ble feiret i med kake og taler torsdag 20. februar.
13.-14. februar ble det andre seminaret i regi av Mohn Ernæringsforskningslaboratorium arrangert.
Pasienter med langvarige ansiktssmerter kan få hjelp av Kjevekirurgisk avdeling ved Haukeland Universitetssjukehus (HUS). Ved HUS jobber et tverrfaglig utredningsteam, med profesjon i smertemedisinsk og odontologisk kompetanse.
Studenter melder om høyt læringsutbytte etter tverrfaglig læring gjennom TVEPS. Høsten 2019 deltok 200 studenter i TVEPS-praksis.
Visste du at strippere tjener mer når de har eggløsning? Eller at kjærlighetssorg på et vis kan måles? I anledning Valentinsdagen tar hormonforsker Elinor Chelsom Vogt oss igjennom det som skjer i kroppen når man er forelsket.
Ny forskning viser at metabolske faktorer og kreftrisiko varierer betydelig med alder.
På masterprogrammet vårt i Helse og samfunn står tverrfaglighet i fokus. Vi setter sammen studenter med ulik fagbakgrunn, og målet er at du skal kunne tenke folkehelse i et større perspektiv!
I humane celler er N-terminal acetylering blant de vanligste proteinmodifiseringene. Nå har forskere ved Universitetet i Pennsylvania og Universitetet i Bergen avslørt de strukturelle og biokjemiske egenskapene til den viktigste molekylære maskinen som er involvert i denne prosessen. Dette enzymet er helt nødvendig for at kreftceller skal overleve og dele seg.
Martinez og samarbeidspartnare utviklar ein farmakologisk chaperonterapi for akutt intermitterande porfyri.