Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Masterstudent ved global helse Puja Tripathi er klar i sin tale da hun ble spurt om hva nepalske studenter ville prioritert i sine studievalg dersom Norge innfører studieavgift for utenlandske studenter. - De ville valgt bort Norge, mener Tripathi.
McCormack-gruppen på CCBIO og Klinisk institutt 2 ved det Medisinske fakultet, UiB har nå lansert sitt nye EU-samarbeidsprosjekt CoDaFlight (Colouring the Dark in Fluorescence light), finansiert av EU-programmet Pathfinder. Dette prosjektet har om mål å utvikle nyskapende diagnostisk billedbehandling ved hjelp av fluoriscerende lys.
Hva gjør mikroplast med kroppen vår? Forskere ved UiB foret rotter med mikroplast i en periode over fem uker for å finne svar. Funnene kan være godt nytt.
Fredag 21. oktober disputerte Mohamad Nageeb Hassan for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “3D-printed Synthetic Polymer Templates for Bone Tissue Engineering: Bulk Modifications and Osteoconduction Assessment”
Den britiske regjeringen har lagt fram en rapport om primærhelsetjenesten der forskning på fastlegeordningen fra UiB og professor Steinar Hunskår har fått en framtredende plass.
I januar tilbyr Pandemisenteret et to ukers kurs for studenter om læring fra covid 19-pandemien. Kurset bygger på fjorårets digitale modul og er åpen for alle studenter på master og PhD-nivå.
Cathrine Horn Sommersten og Simon Nitter Dankel ved Senter for ernæring har bidratt i en sak i Bergens Tidende 2. oktober 2022 som belyser deltakerperspektivet i CARBFUNC-studien.
Fem ernæringseksperter fra Senter for ernæring vurderte 14 ulike typer melk - både plantebasert melk og kumelk - for Bergens Tidende 13. september 2022.
Fem ernæringseksperter fra Senter for ernæring testet 14 ulike frokostblandinger for Bergens Tidende 25. august 2022.
Det UiB-styrte prosjektet «People of Norway» har som mål å bidra til bedre folkehelse gjennom omfattende forskning på nordmenn sine gener.
For første gang ble det torsdag 12. oktober holdt et hovedoppgavesymposium der medisinstudenter presenterte hovedoppgavene sine for medstudentene.
Å være født ekstremt prematurt påvirker en gjennom hele livet, viser en ny undersøkelse gjennomført av stipendiat Merete Røineland Benestad ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin.
Nyere forskning publisert i International Journal of Epidemiology viser at det finnes kjønnsforskjeller i sammenhengen mellom medfødte misdannelser og barnekreft.