Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

14. september vart det halde minnesymposium for Helga B. Salvesen, kreftforskaren ved Centre for Cancer Biomarker som gjekk bort i januar i år. Til det faglege symposiet kom folk frå fjern og nær til Haukeland.
Avhandlingens tittel: “Human tyrosine hydroxylase: Oxygen dependence and role in Dopa responsive dystonia”
Elevene som besøkte Forskningstorget fredag 23. september var enige om hvor det var best å dø for gamle og syke mennesker.
Norges helseregistre gir viktige bidrag til medisinsk forskning, men denne unike kunnskapskilden kunne vært bedre utnyttet.
Hva tror du er viktig for en som er gammel, skrøpelig og snart skal dø? Hvor tror du de fleste i Norge bor eller oppholder seg når de dør?
Nyleg har ein artikkel frå Klinisk institutt 2 og CCBIO publisert i PNAS, blitt utvald til the Editors' Choice section av Science Signaling, eit tidsskrift som kjem ut kvar veke frå utgjevaren av Science Magazine. Artikkelen har også blitt vald ut som leiarartikkel i tidsskriftet Cell Cycle.
En ny studie viser at at rekonstruktiv kirurgi av bryst ser ut til å påvirke tilbakefallsdynamikken og faktisk kunne fremskynde tilbakefall av sykdommen. Studien ble nylig presentert på forsiden av Breast Cancer Research and Treatment, med hovedforfatter Hanna Dillekås som er ph.d. kandidat ved professor Oddbjørn Straumes gruppe, PI ved CCBIO og også sisteforfatter på studien.
Nye bokutgivelser med solide bidrag fra SEFAS’ forskere. I høst inviteres det til boklanseringer.