Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Erika Ito er tredjeårs medisinstudent ved Tohoku University i Sendai i Japan og som del i studiet er hun fire måneder i Bergen for å lære å forske.
SEFAS' samarbeidspartner, Smart Aging Research Centre, har flere studier som tester bruk av hjernetrim for å forbedre de kognitive evnene til personer med demens og andre grupper av eldre.
Personer med ADHD har tre ganger høyere risiko enn andre for å utvikle sykelig overvekt. De to tilstandene deler genetisk grunnlag.
Senter for ernæring deltok på Rosa sløyfe-løpet for første gang.
BMI sier ikke alt om helsen, men er et nyttig verktøy i folkehelsearbeidet.
For hvert barn en kvinne føder før hun er 28 år så reduseres brystkreftfaren med 8 prosent. Denne beskyttelsen oppstår i uke 34 når brystene får beskjed om å lage melk.
- Vi lærer legene våre å spørre pasientene hva som er viktig for dem
Videoblogg fra FEST-seminar: Legemiddelnedgang i sykehjem i Bergen kommune
Pris til forskerlinjestudent fra Institutt for klinisk odontologi
Medisinstudenter ved UiB får 53 millioner kroner til nye studielokaler ved Stavanger universitetssykehus.
Maria Steene Eriksen disputerer fredag 19. oktober for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “The immediate early protein Arc: an exploration of protein structure and regulation”
For the third time, the Faculty of Medicine organized a career day for its PhD candidates. NTNU sent representatives to learn from us.
For tredje år på rad arrangerte Det medisinske fakultet karrieredag for sine PhD-studenter. NTNU kom på besøk fra Trondheim for å lære.
Esperanza Diaz valgte å bli lege for å praktisere i u-land og endte opp med å forske på migranthelse i Bergen.
Bioinformatikk er nøkkelen til å forstå sammenhengen mellom gener og sykdommer. Mer presis personlig tilpasset medisinsk behandling vil prege medisinsk behandling de neste årene og forskningsmiljøet i Bergen har store ambisjoner.
Barn som vokser opp nær grøntområder har mindre lungeplager i voksen alder enn barn som er eksponert for forurenset luft, viser en ny studie fra RHINESSA.