Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Klinikken skal være et forebyggende lavterskeltilbud for studentene i Bergen.
Se opptak fra debatt på Litteraturhuset med flere av SEFAS' forskere i panelet
I dag får demenspasienter på sykehjem gjennomsnittlig åtte ulike medisiner daglig. Professor Bettina Husebø ved SEFAS mener det finnes gode tiltak for å begrense medisineringen.
Konsekvensene av at kvoteordningen ble stanset i 2015 er under evaluering.
Medlemmer fra Senter for ernæring var blant dem som utgjorde ekspertpanelet under foredraget "Tåler det ikke!" på Litteraturhuset 8. august.
Antallet personer som begynner å røyke før de er 15 år har økt i Europa de siste 40 årene.
Torsdag 23.august kl. 14:00 kommer Raymond Koopmans til Kalfarveien 31
Medlemmer fra Senter for ernæring deltok på FASEB-konferansen i Canada.
Menn og kvinner har forskjellige risikofaktorer, symptomer og typer hjerteinfarkt, påpeker professor Eva Gerdts ved Klinisk institutt 2.
MIC har nylig fått et nytt konfokalmikroskop. Det ble installert før sommeren og er nå klar til bruk.
Lawrence Fred Sembajwe forsvarer sin avhandling “EXT Proteins: Role in Heparan Sulfate Assembly and in Tumor Biology”
Rundt en million nordmenn lever med mageplager uten at det finnes god og lett tilgjengelig informasjon. Hundrevis møtte frem for å få svar på spørsmål om sine plager, allergier og intoleranser, under MEDs nye foredragsserie på Litteraturhuset.
I en ny studie publisert i det anerkjente tidsskriftet International Journal of Epidemiology fant vi at foreldre med høy utdannelse har lavere risiko for å få et barn med cerebral parese både i Norge og Danmark.
Om lag en million nordmenn har til enhver tid mageplager. Trygve Hausken forsker på hvorfor og hva vi kan gjøre med det.