Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Renholdsarbeidere som har jobbet 20 år i bransjen har like redusert lungekapasietet som personer som har røykt 20 sigaretter om dagen. Sprayflasker får skylden.
– Det finnes ingen fasit på hva som er god ledelse, sier Inger Lise Teig. Studentene hennes må finne svaret selv, og tar med seg egne erfaringer inn i jakten.
NRKs Christian Lura skriver at "studenter i Bergen har drukket en milliard bakterier hver og håper de kan bidra til å redde titusenvis av liv."
Open for registration, deadline 23rd of February.
På Høyden skriver at Ingvild Fossgard Sandøy og kollegaene sørger for både bedre helse, utdanning og likestilling med et norsk-zambisk prosjekt.
Den årlige konferansen "Årets forskningspresentasjoner" ble arrangert av Forskerskolen i Klinisk Medisin den 24.-26. januar på Haukeland Universitetssjukehus.
Frokostmøter om helseklyngen samler folk på tvers av miljøer og institusjoner på helsefeltet i Bergen, og onsdag 31. januar møtte over 60 deltakere på møtet med tematittelen «Teknologi i helse og omsorg – utfordringer og muligheter»
Felles utfordringer forener forskermiljø fra Bergen og Japan. Sammen vil de utvikle smartteknologi for personer med demens.
I Japan er det å bade en betydningsfull del av omsorgen i livets slutt.