Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Til vanlig jobber Quynh Le som foreleser i galenisk farmasi ved UiB, og som daglig leder på Havlandet Forskingslaboratorium i Florø. I februar reiste hun til Haiti med Farmasøyter uten grenser.
De fattigste familiene Etiopia har ikke råd til å oppsøke sykehus med sine nyfødte barn, før det er for sent. Gratis helsehjelp er løsningen, mener stipendiat Kristine Husøy Onarheim ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin.
Nå er boken «Prioritering, styring og likebehandling. Utfordringer i norsk helsetjeneste» publisert. Flere i forskningsgruppen globale helseprioriteringer har bidratt.
Forskere ved Universitetet i Firenze var på jakt etter en ny kreftmedisin, da de oppdaget at den gamle rottegiften Vacor kunne være svaret de lette etter.
I forbindelse med Kreftforeningens "Kraftak mot kreft" var et titalls russ invitert til Haukeland Universitetsjukehus og Institutt for biomedisin for få se hva pengene de samler inn går til.
Våre høydepunkter innen forskning, undervisning og formidling.
Det skal avholdes valg i gruppe B til instituttrådet for perioden 01.08.2018 – 31.07.2019. Gruppe B er midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstillinger. Det skal velges 1 medlem og 3 varamedlemmer.
Migranter som gruppe er friskere enn den gjennomsnittlige nordmann, sier førsteamanuensis Esperanza Diaz. Nordmenn kan dra nytte av innvandrernes livsstil, mener hun.
Forskarar har gitt laks til tjukke rotter, og fått oppsiktsvekkjande resultat.
Disse forskerne har gjort et oppsiktsvekkende funn innen cellebiologi. Adrian Drazic, Henriette Aksnes og Michaël Marie fra Thomas Arnesens gruppe fant et enzym som andre har lett etter i 30 år.
Hvordan kan studenter fra ulike helseprofesjoner lære av hverandre?