Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Apotek 1 på Helsehuset i Fredrikstad er med på et prøveprosjekt.
Høyt alkoholforbruk er en viktig årsak til økt sykelighet og dødelighet.
Å ta av tre kilo kan være dødelig for eldre mennesker, viser en ny studie fra Hordaland. Resultatet overrasker forskerne.
Nærmere 90 prosent får høyere livskvalitet etter en fedmeoperasjon, viser ny norsk studie. Men ifølge eksperter er det flere mulige bivirkninger pasienter må være forberedt på.
UiB er i gong med sin tredje MOOC. Det interaktive nettkurset er retta mot helsepersonell og er etterspurt av FN.
Avhandlingens tittel: “Discovery of small-molecule activity modulators of bacterial and human phenylalanine hydroxylase”
Før Kristian Blystad Houge begynte på odontologi var han betongarbeider. Nå er noe av det han liker best med odontologistudiet nettopp pasientkontakten.
Eivind Valestrand var alvorlig syk i fem år. For den nye lederen av Norsk medisinstudentforening har dette resultert i et sterkt engasjement for pasientkommunikasjon, men også for arbeidsvilkårene i norsk helsevesen.
– Vi forventet et stort fokus på teknologi i den japanske eldreomsorgen, men ble møtt med fokus på de menneskelige ressursene og verdigheten til de gamle.
… fra allmøtet 11.1.17
Forskningsrådet frykter kutt i Norges bidrag til den globale helseforskningen. – Årevis med godt arbeid kan være bortkastet, sier UiB-professor Bente Moen ved UiB.
Fra Florence Nightingale, via strikking, til smertevurdering av Marie på 83.
Statsminister Erna Solberg fremhevet CCBIOs PI James Lorens og selskapet BerGenBio i sin nyttårstale som eksempel på fremragende kreftforskning.
I sin nyttårstale der statsminister Erna Solberg oppsummerer 2016 løfter hun frem bedriften BerGenBio AS og professor ved Institutt for biomedisin, James Lorens, som inspirasjon. Hun benytter samtidig anledningen til å oppfordre til økt innovasjonsaktivitet i Norge.
En ny studie tyder på at energimangel og økt melkesyreproduksjon hos ME-pasienter kan skyldes hemming av enzymet pyruvat dehydrogenase.