Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Professor emeritus Torgeir Flatmark er tildelt Kongens fortjenstmedalje i sølv for sitt vitenskapelige bidrag og samfunnsmessige betydning for biokjemisk forskning i Norge.
Kvinner som føder barn med Down syndrom har 23 prosent større risiko for å få brystkreft. Dette viser en fersk studie fra Folkehelseinstituttet, Universitet i Bergen, Kreftregisteret og flere internasjonale forskningsinstanser.
H.M. Kongen har utnevnt professor Anne Elisabeth Ljunggren, seksjonsleder ved Seksjon for fysioterapivitenskap, til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hennes samfunnsinnsats innen helse.
I møtet i Universitetsstyret torsdag ettermiddag ble Nina Langeland formelt godkjent som ny dekan ved Det medisinsk-odontologiske fakultet.
Forskningsdagene i Bergen går av stabelen 18.-27. september, og har mye spennende å by på! Årets hovedtema er "Bærekraft og evolusjon" og MOFA-forskerne stiller sterkt med mange gode bidrag.
Forskningsrådet delte denne uken ut 181 millioner kroner til infrastruktur for forskning. Tildelingen er den første i en nasjonal satsing som skal vare frem til 2017.