Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Visjoner for veien videre kan være bra, men de provoserer når kartet ikke stemmer med terrenget.
Medisin- og helsehistorie frå antikken til vår tid
Ny forskning om fødsler utenfor sykehus
Skiller sovende mennesker ut et sovehormon gjennom hud eller pust, som får oss til å bli trøtt?
Utfordring: - Å gi behandling i dødsfasen er enkel. Det er perioden før dette, de siste årene av de eldres liv, som er den mest krevende.
Norske studier viser en klar sammenheng mellom søvn og karakterer. De som sover mest, gjør det best på skolen.
Centre for Cancer Biomarkers møttes for femte gang på sitt årlige symposium på Solstrand 19-20 april. – Vi ønsker å motivere, særlig yngre forskere, til fremragende kreftforskning, sier senterleder Lars A. Akslen.
Avhandlingens tittel: “Molecular Aspects of Integrin α11 Function”
En australsk studie viser mulig sammenheng mellom ryggsmerter og økt risiko for tidlig død.
Hovedmålet med doktorgradsarbeidet var å forbedre fysikalske, kjemiske og biologiske egenskaper ved PLLA-C og deretter teste ut effekten av endringene i cellekulturer (laboratoriet) og dyreforsøk.
Etter at Magnus Matningsdal sluttet som professor ved Det juridiske fakultet i 1989 har han stått over 2000 timer ved kateteret på Dragefjellet. I dag hedres høyesterettsdommeren som æresalumn på årets Christiekonferanse.
«Søk internasjonale erfaringer!» råder CCBIO-leder Lars A Akslen dagens studenter.
Våre høydepunkter innen forskning, undervisning og formidling.
TVEPS i barnehage var en stor suksess høsten 2016, og våren 2017 prøvde vi med en gruppe til.
Melanie Ostermann fikk prisen for sin presentasjon på International Conference on Nanoparticles.
– Etter en dag i barnehagen føler jeg meg bedre rustet til å kommunisere med barn på en god måte, sier medisinstudent Marie Klem Funderud.