Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

En av to kvinner får ikke behandling som virker ved hjertesvikt, fordi den ikke er utløst av hjerteinfarkt.
To forskningsprosjekter forankret ved henholdsvis Det juridiske fakultet og Instituttene for kjemi og biomedisin er tildelt midler til hver sin stipendiat.
Betydningen av tett og hyppig kroppskontakt mellom mor og spedbarn er livsviktig for babyer med lav fødselsvekt, viser ny CISMAC forskning publisert i The Lancet.
Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, medisinstudent Elisabeth Tran, og John Gunnar Mæland, professor emeritus i sosialmedisin ved Universitetet i Bergen har samlet inn mer 1200 underskrifter siden oktober. Tirsdag leveres underskriftene til Stortinget.
Formålet med Helse Vests utdanningspris er fokusere på den svært viktige rollen utdanning spiller for helseforetakene, og gi oppmerksomhet til et tiltak som på særlig godt vis fremhever dette.
Frode Forland (FHI, UiT), Karerini T. Storeng (UiO) og Bente E. Moen (UiB) skriver i Bistandsaktuelt: Til tross for Norges betydelige satsning på global helse i neste års statsbudsjett, er det ingen garanti om videre offentlig finansiering av norsk forskning på dette feltet. Forum for Global helseforskning etterlyser en videre satsing på GLOBVAC etter 2020. Det er et demokratisk problem om Norges... Les mer
Studentene ved Det medisinske fakultet ved UiB får nye lokaler for studentutvalget.
Andre konferanse for bedre dialog mellom disipliner og aktører.
Trond Mohn stiftelse feirer sine første 15 år. - Stiftelsen har betydd mye for både Universitetet i Bergen og samfunnet forøvrig, sier rektor Dag Rune Olsen.
Novaseq 6000 er blant verdens fremste teknologi på genanalyser. Den skal hjelpe forskerne ved Mohn Kreftforskningslaboratorium å avdekke hvorfor noen svulster ikke reagerer på behandling.
Kandidat Line Pedersen holder prøveforelesning for graden ph.d. ved Det medisinske fakultet.
Senter for ernæring er involvert i flere studier ved Forskningsenhet for helseundersøkelser. Følg siden deres på Facebook for å få med deg alt det spennende de arbeider med!
På Den norske tannlegeforenings landsmøte mottok Siri Flagestad Kvalheim prisen for innsats i undervisning og forskning.
Trine Lise Lundekvam Berge disputerte fredag 18. oktober med avhandlingen “«Treatment with Dental Polymer-based Restorative Materials. Exposure to Bisphenol A Effects on Pregnancy Outcomes.”
Kreftforskerne Rolf Bjerkvig og Tone Bjørge får til sammen 9,5 millioner kroner fra Kreftforeningen.