Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Sverre Grødem visste allerede fra han var ferdig på videregående, og skulle stake ut kursen for fremtiden, at han ønsker seg en karriere innen forskning.
Likevel er det lav status å forske på ryggsmerter, ifølge forsker. Det kan føre til mange og lange sykmeldinger og i noen tilfeller uføretrygd.
Forskar Miriam Hartveit leier intervensjonsstudien som skal betra samarbeidet mellom primær- og spesialisthelsetenesta.
Delta på Farmasidagene!
Vi trenger flere farmasøyter. Hvorfor får vi da ikke flere studieplasser, spør tre farmasistudenter ved UiB i dette leserinnlegget i BT.
Hun kaller seg selv en debattglad gynekolog og ble i 2016 kåret til årets debattant i BT. For Agnethe Lund var det terapi å skrive da følelsen av å bli fremstilt feilaktig kokte i henne. Hennes råd til andre alumner er derfor å kaste seg ut i det hvis man brenner inne med et budskap.
Bærum har så god erfaring med KOSMOS at det innføres på alle 14 sykehjem i kommunen.
Sykehjemspasienter med demens og kreft lider mer enn andre kreftpasienter.
Inntak av vitamin D utover det daglige behovet fører ikke til at eldre blir sterkere og mer bevegelige, viser forskning fra Klinisk institutt 1.
I en ny artikkel skrevet av Kristine Heitmann og Lone Holst, masterstudent i farmasi Anja Solheimsnes og samarbeidspartnere fra UiO og RELIS, avdekkes det at over en fjerdedel av kvinnene med alvorlig svangerskapskvalme vurderte å avslutte svangerskapet.
Edvin Schei, allmennlege og professor. Underviser i kommunikasjon ved UiB.
Bare 30 prosent er aktive nok. Vi beveger oss for lite, og overvekt i befolkningen øker. Ekspertene er uenige om hvilke kostholdsråd som gir best effekt.
En ny kostholdsstudie utført av forskere ved UiB utfordrer myten om at mettet fett er helseskadelig.
Den nasjonale konferansen i alders- og sykehjemsmedisin samlet flere hundre deltakere.
Bente Moen og Guri Rørtveit skriver i På Høyden a de håper at universitets- og de ulike fakultetsledelsene vil sørge for tilstrekkelige faglige og økonomiske ressurser til satsningen på forskningen på globale samfunnsutfordringer.
Kan det vi spiser påvirke risikoen for å få ADHD? En ny studie viser at personer med ADHD har lavere nivå av enkelte vitaminer.