Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Tannlege- og tannpleiestudenter fra Institutt for klinisk odontologi dro til Moldova for å undersøke tannhelsen i landet. Dette er et ledd i å utvikle tannlegeundervisningen i en del østeuropeiske land.
Den årlige konferansen "Årets forskningspresentasjoner" ble gjennomført med stor suksess den 24.- 26. januar på Haukeland sykehus.
Studentparlamentet ber undervisere oppfordre studenter til å dra på utveksling
Med beskrivelser som brobygger, venn, lojal, søyle, tilstedeværende, omsorgsfull, glede, nestekjærlighet, kommunist ble professor i allmennmedisin Eivind Meland takket av til en «friere akademisk stilling» som professor emeritus ved IGS, med et fagseminar onsdag 24. januar 2018.
Møtet med norsk kultur kan være en utfordring, men for månedens alumn Hope Corbin var det å studere i Norge en positiv opplevelse. Engasjer deg, lær deg å lytte og samarbeide er Corbins råd til dagens studenter. I dag arbeider hun på Western Washington University i USA, men er tilbake i Bergen for prosjektet Refugee Resilience Network.
Gir lettbrus fedme?
6 millioner fra Forskningsrådets FRIMEDBIO.
Forskningen fra Mohn Kreftforskningslaboratorium har funnet en genfeil som kan påvise risiko for eggstokkkreft hos et foster. Dette kan legge grunnlag for ny kreftbehandling i fremtiden.
Kjenner du en brobygger? En som har vist at forskning og utdanning er viktig for samfunnet?
Olaug har skrevet siden hun var 19 år, hun har alltid likt å skrive og skrev mye opp gjennom årene. På Heimly Folkehøgskule gikk hun på «Forfatterskolen» og sendte in et manus til et forlag fordi de fleste i klassen hennes gjorde det samme – før hun visste ordet av det var hun forfatter. I dag er Nilssen aktuell med boken «Tung tids tale» som handler om det å være mor til et barn med autisme.