Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Stiftelsen K.G. Jebsen bevilger 18 millioner til forskning på autoimmune sykdommer ved Universitetet i Bergen.
Forskning er et av satsingsområdene i regjeringens nye havstrategi, og det skal satses mer på klynger og samarbeid på tvers av havnæringene og forskningsmiljøer. Her vil Senter for ernæring kunne spille en viktig rolle.
Jeg er en medisinstudent på 20 år, studerer ved Universitetet i Bergen og skal nå begynne på mitt tredje år i medisinstudiet. Denne sommeren har jeg gjort noe som er litt uvanlig å gjøre i sommerferien.
Gülen Arslan Lied kom fra Ankara til Bergen via Forskningsrådets kulturelle utvekslingsprogram. Nå leder hun det nye Senter for ernæring ved Universitetet i Bergen
Laks, sild og sei inneholder ikke bare sunne fettsyrer. Fisk har også sunne proteiner som motvirker høyt blodsukker, kolesterol og hjerte-karsykdommer.
Historien om selskapet BerGenBio er historien om en forsker som etter 10 år i USA vet hva som må til for å gjøre forskning om til medisin. Det er også historien om hvordan en baker en kake.
Eldre ligger kortere på sykehus enn før, og dobbelt så mange dør på sykehjem nå, sammenlignet med tiden før samhandlingsreformen.
Før kunne syke eldre bli liggende lenge på sykehus og mange av dem døde der. Samhandlingsreformen trådte i kraft i 2012.
Bettina Husebø sier adekvat og individuell behandling bør være målet.
Søvn er helt nødvendig for å opprettholde hjernens funksjoner og rydde plass til nye lærdom og videre utvikling.
Pasienter opplevde at den generelle helsen forbedret seg etter utskiftningen av amalgamfyllingene i tennene. Skyldes det utskiftningene eller andre forhold ved behandlingen?
Jeg har blitt mye mer kritisk til det jeg leser om kosthold og ernæring, sier Ingvild Sætherbø, student på bachelorprogrammet i human ernæring ved Det medisinsk-odontologiske fakultet.
Regjeringen legger i mars fram en ny handlingsplan for bedre kosthold blant eldre, varsler statsminister Erna Solberg (H).
Ernæringsforsker Simon Dankel ved K2 mener forskning på ernæring blir mer og mer viktig. Med et nyåpnet Senter for ernæring er grunnlaget lagt for en økt felles forskningsinnsats og bedre samarbeid på feltet.
Ernæringsforskere ved UiB presenterer en oppsiktsvekkende studie som viser at en vektnedgang på bare tre kilo kan gi økt dødelighet blant eldre.