Middelalderklyngen
Ph.d.-seminar

Tverrfaglig ph.d.-stafett ved Middelalderklyngen

Alle ph.d.-kandidater med middelaldertematikk er velkommen 7. juni 2019.

Middelalderuniversitetet
Ph.d.-seminar ved middelalderuniversitetet
Wikimedia Commons / History Today

Middelalderklyngen inviterer ph.d.-kandidater fra UiB som skriver avhandling med en tematikk som på en eller annen måte, empirisk eller teoretisk, omhandler middelalderen, til et tverrfaglig seminar. Dette er en god anledning til å bli kjent med andre kandidater og med de ulike fagmiljøene som arbeider med middelalderforskning i Bergen.

I år innleder vi ph.d.-stafetten med en to-timers innledning (9-11) om den tverrfaglige bergenske tradisjonen med middelalderforskning, og om den nyetablerte Middelalderklyngen.

Etter innledningen får deltakerne 15 minutter hver til å legge fram prosjektene sine. Deretter setter vi av 15 minutter til diskusjon av hvert innlegg. På denne måten får kandidatene muligheten til å knytte nyttige kontakter på tvers av fagdisiplinene og til å få innspill fra fagpersoner fra Middelalderfeltet. Innleggene skal være på engelsk, siden flere kandidater ikke kan norsk. Midt på dagen blir det felles lønsj. Seminaret gir 1 ECTS-poeng.

Påmelding innen 15. mai. En halvsides prosjektbeskrivelse / abstract sendes til klyngens koordinator Irene Baug, og sendes ut til alle deltagerne før seminaret.

Program

09:00–09:20   Opning av ph.d.-seminaret av prorektor Margareth Hagen: Why is the interdisciplinary medieval research so important at UiB – and why do we need a Medieval Research Cluster?
09:20–09:30 Professor og Fagleg leiar ved Mellomalderklynga, Åslaug Ommundsen: Short information about the Medieval Research Cluster – where are we today?
09:30–10:15 Professor emeritus Sverre Bagge: "Nation and dynasty – 1319 in a Norwegian and European perspective" (30 min foredrag med 15 min spørsmål)
10:15–10:3015 min beinstrekk
10:30–11:15Forskar Helen Lesley Jacobsen: "Transformations of Medieval Law: The Whys and Hows of Designing a Larger Research Project" (30 min foredrag med 15 min spørsmål)
11:15–11:45Framlegging av ph.d.-prosjekt